fredag, augusti 26, 2011

Frånvaro


Jättedaggkåpan fortfarande grön, men höstigt i bakgrunden

Frånvaro, närvaro, tillvaro ... har du tänkt på att du kan vara frånvarande trots att du är närvarande mitt i tillvaron? Ja, jag hade visserligen feber när jag låg och tänkte på detta, nerbäddad under filt med tjock kofta runt mig och kunde inte sova längre - då hade jag tid att tänka lite snurriga tankar.

Egentligen tänkte jag bara göra ett inlägg och be om ursäkt för att jag varit frånvarande här i bloggvärlden. Eller egentligen har jag inte varit frånvarande, utan i allra högsta grad närvarande - på andras bloggar. Fullt upp med att uppdatera mig på bloggarna jag följer. Detta har jag massor av tid till att göra när jag sitter där och pendlar om dagarna, runt två och en halv timmer per dag totalt och då hinner man läsa en del bloggar:) Bara lite jobbigt att kommentera, det skakar gärna på bussen och jag har ett litet elände med att få till rätt bokstav på min lilla touch-skärm (har en HTC Desire som jag för övrigt är väldigt nöjd med ... har ju fått helt andra möjligheter att slå ihjäl tiden på bussen:)).

Men varför har jag inte hunnit blogga själv? Det är ju så kul och borde ligga högt på prioriteringslistan! Grejen är den att just nu finns det ingen sådan lista hos mig ... och har inte funnits på ett tag - jag har ju haft semester! Och då gör man ändå det mesta man tycker är kul och när man känner för det, just så som en semester ska vara. Så nu när ekorrhjulet börjat snurra igen, börjat jobba alltså, ja då har man massor av vill-göra, måste-göra och borde-göra. Alltså väldigt bra läge för att göra en prioriteringslista:) Så att jag slipper vara "frånvarande" (psykiskt, för att en massa snurrar i skallen) fastän jag är närvarande (fysiskt här) i tillvaron (det som händer just här och nu).

Som det är nu så snurrar det mesta bara omkring i mitt huvud; passen är fixade men måste hämtas (kul för det innebär resa om ett tag:)), månadens ekonomi måste fixas (vi är sådana där människor som måste ha stenkoll i vanliga fall, men på det planet hade vi oxå haft semester, bara gjort det absolut nödvändigaste), veckostädning, matplanering för veckan och inköp för dito, tvätta, blogga, sy färdigt min påbörjade klänning, åh vad länge sedan jag pysslade med att göra något smycke, börja på någon ny bok, baka äppelpaj på äpplen från trädgården, ut på joggingtur ... och så fortsätter det. Och till det ska man då lägga att man måste ta sig till jobbet och uträtta något vettigt där, helst, för sån' är jag. Jag avskyr att vara sysslolös, men älskar att koppla av med sånt jag verkligen gillar göra:) och dit hör t ex inte städning (även om  jag gillar ha rent ... hm svår ekvation, men det går ju faktiskt rätt snabbt när man väl börjar). Handla mat är inte heller så där himla kul, bara när man kommer på roliga saker att laga! Veckomaten känns så ofta som ett typiskt måste och det ska gå fort, behöver massor av tips för att få det lite roligare:) och smidigare i vårt fina kök som jag stortrivs i.

Alltför ofta så låter man måstena gå före vill-göra sakerna, trots att det inte alltid är absoluta måsten. Om jag har något att ta på mig utan att tvätta den där maskinen, vad är det som säger att det måste göras just precis nu?

Och så infann sig ett virus eller liknande och jag bara däckade, feber, tjock i halsen, huvudvärk, ont i öronen och hela kroppen. Usch och tvi, men efter lite mer än ett dygns sängläge är jag i varje fall på benen, om än något darrig fortfarande. Nu får måstena vara ... frisk först och då är jag säker på att lugna aktiviteter som blogga hjälper jättemycket:)

Lista fixas = nr 1 på listan:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz