lördag, september 24, 2011

Brödbak, fortsättning ...


Oj, oj nu var det dags igen! Lilla jag har varit överambitiös och tror mer om min assistent än vad den klarar av. Ja, den alltså - en maskin är för mig inte hon eller han:) (kanske inte hade varit så dumt med en livs levande köksassistent!). En liter degvätska var för mycket för min lilla Braun (typ 12 år gammal). Helt ok maskin, men inte tillräckligt snygg för att låta stå framme i köket. Om ni förstår vad jag menar ... nu är jag inte säker på att det finns någon maskin som är tillräckligt "snygg" för att min man ska tycka att den pryder sin plats i köket. Ni hör nog var jag vill komma, vi är inte riktigt överens om kökets utsmyckning. Min käre man vill gärna ha rent och avskalat, medan jag å andra sidan gillar ha det lite mer detaljerat :) och praktiskt - som en riktigt snygg köksmaskin som kan få stå framme, så det bara är att ge sig hän åt bakning när helst andan faller på!

Nåja, det gick att rädda degen och det blev fyra bröd för gräddning! Men som vanligt så kunde jag ju inte hålla mig strikt till receptet :) var bara tvungen att prova ha i lite dinkelmjöl. Och så skulle det egentligen vara bara vetemjöl special - och här har jag liksom aldrig riktigt upptäckt finessen. Tycker det blir likadant med vanligt vetemjöl. Är det fler som inte märker någon större skillnad? Alltså någon mer amatör som jag, kan ju hända att det är mest brist på erfarenhet som gör att jag inte märker skillnad. Jag hade bara vanligt vetemjöl hemma och det fick duga.

Ja, i vilket fall, höll mig alltså inte till receptet. Och bakade inte ut som i receptet heller ... åtta tänkta mindre bröd med en sån där löjlig tipp i var ända, en sån där smal som blir torr och eländig och näst intill oätlig ändå, blev fyra lite större baguetter eller bröd. Jag gillar sådär slarvigt vridna bröd och så blev det. Penslade med olivolja och så lite salt på toppen. Skjuts in i ugnen och då ska vi se ...


... ut kom dessa små godingar :) Och svalna utan bakduk, så att skorpan kan bli lite knaprig. Mm, gott hoppas jag. Alltid ett vågspel när man laborerar med form och storlek, men det lät ihåligt och det fick jag lära mig på hemkunskapen (kommer ihåg, fastän det känns som 100 år sen) och det stod i receptet oxå.


Visst ser de lite goda ut? Blir grunden till en toast med chèvre och vinkokta fikon samt tilltugg till vinkokta vitlöksmusslor som står på menyn ikväll. Mycket vinkokt, ja det struntar vi - gott!
Nu plingar det från ugnen! Två bröd till är färdiga ... säger en stolt amatör, som stortrivs med dagen fastän tvättkorgen svämmade över efter dotterns framfart (eller ska vi säga oförmåga att ta ner tvätt regelbundet). Jag hoppar mellan kök, tvättstuga och dator. Tar foto, laddar över, bloggar, bakar ut bröd, fixar fika till älskade mannen som har satt igång aktion "rädda gräsmattan från mossa" och tvättar en massa tvätt (mest dotterns), gissa om hon själv ska få vika ihop den ;)

Det blir säkert fler inlägg idag ...

Idag var det riktigt kul att blogga:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz