måndag, oktober 24, 2011

Film- och boktips

Bild från Google

I lördagskväll hade vi en riktigt lat lördag ... hoppade mellan kanalerna på TV, sugna på en bra film. Tyvärr tyckte vi att vi redan sett många av dem som visades eller så fångade de inte vårt intresse. Så vi stannade vid John Q, med  Denzel Washington i huvudrollen som desperat pappa till en pojke som behöver en hjärttransplantation. Desperat inte bara av oro utan också det faktum att deras försäkring inte räcker till.

Både jag och mannen tyckte att vi sett den tidigare, men för rätt länge sedan så vi kunde inte komma ihåg hur det utvecklade sig. Men det är en sevärd film, man kommer onekligen att tänka på de etiska frågeställningar som personerna i filmen ställs inför. Hur skulle man själv reagerat och agerat? Har ni inte sett den så kan jag absolut rekommendera den.

Bild från Google

I veckan har jag också hunnit med att läsa Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay. Handlingen utspelar sig i dagens Frankrike, men även händelser 1942 som får betydelse för bokens huvudperson. Jag fastnade med en gång och fängslades av båda berättelserna som löper parallellt i början av boken. Kunde knappt lägga boken ifrån mig och greps absolut av författarens sätt att berätta. Absolut ingen tung bok, men händelserna under andra världskriget berör och griper tag i mig även om det hände för så många år sedan.

Sarahs nyckel  har även filmatiserats. Är det månne någon som sett filmen? Kanske både sett filmen och läst boken ... hör gärna av er. Alltid kul att få veta vad andra tycker.


Bild från Google

Och nu har jag kastat mig in i Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. En gripande berättelse om två kvinnor i krigets Afghanistan. Det är vidriga villkor för dessa kvinnor och man förundras över hur olika männsikors liv kan se ut beroende på de omständigheter som råder där man föds.
Jag har bara läst en tredjedel av boken än, men fångas av de målande beskrivningarna av både människor och omgivningar i berättelsen.

Det här var bara lite tips från mig, men vill ni ha bra bokrecensioner och trevliga beskrivningar av författare så kika in hos Bokcaféet i byn (klicka på namnet för att komma direkt till bloggen). En jättemysig blogg som jag gärna läser och hämtar lästips från :)


Tar gärna emot både bok- och filmtips :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz