söndag, november 20, 2011

Pepparkaksdoft


En ljuvlig doft spred sig i huset igår, pepparkakor! Men nej, jag har inte kommit dit än ... det blev "bara" muffins. Fick inspiration från Espresso House, som jag såg börjat sälja sina pepparkaksmuffins och nu var jag bara tvungen att prova om jag kunde göra något liknande!

I de flesta av mina muffinsbak har jag tagit massor av lärdom i boken från Muffin Co AB, muffins och smoothies, utvigen av ICA bokförlag 1999. Den har givit mig mod att prova mig fram och våga laborera med olika kryddningar, socker- och mjölsorter osv. osv. Ibland blir det suveränt och ibland slevar vi i oss resultatet med sked direkt från formarna, eftersom jag har väldigt svårt att hålla mig slaviskt till ett givet recept ;)

Den här gången var jag ute efter ett saftigt resultat med en smuldeg på toppen. Har då snappat upp från muffinsboken att gräddfil eller hälften mjölk och hälften fil/yoghurt är bra att använda! Vilket osökt får mig att tänka pepparkaksfil från Skånemejerier i detta sammanhang:) med tillägg av pepparkakskrydda från Santa Maria. Så, då fick de lite gratisreklam men det bjuder jag på. Här kommer mitt provrecept:

4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/4 tsk bikarbonat
lite salt
2 msk pepparkakskrydda
2 tsk vaniljsocker
125 g smör
2,75 dl strösocker
2 ägg
2 dl pepparkaksfil

Vispa smör och socker luftigt med elvisp (elvisp är ett bra tips från boken, går mycket fortare) och jag, som är lite otålig, låter nästan alltid smöret mjukna lite extra i micron först. Tillsätt även äggen och filen, men var försiktig med filen så att smeten inte delar sig.
Tillsätt denna blandning till de torra ingredienserna, som du blandat i en stor skål och klicka ut det hela i 12 muffinsformar (inte av den minsta sorten!).
Ovanpå detta strösslade jag ut en smuldeg på mjöl, socker, pepparkakskrydda, vaniljsocker och flytande smör/rapsolja. Känn dig fram hur smulig, kompakt eller söt du vill ha den. Om du gör den för "tung" och smörig så sjunker den i muffinssmeten.
Grädda i 175 grader, ca 25 minuter, men passa dem noga. De får inte bli för torra! Det fanns en viss tendens att rinna över, så om du använder en muffinsplåt - lägg gärna in ett bakplåstspapper i botten på ugnen för att slippa onödigt droppande.

Smaklig spis!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz