lördag, januari 21, 2012

Lördagsbak


En soft lördagsförmiddag med bakning och brunch, yummie!

Härligt sävlig lördag så här långt! Vad passar väl bättre än lite bakpyssel i köket när det är grått och trist utanför, med snöblandat regn och slask? Härliga nybakta baguetter till brunch och en mumsig chokladkaka till eftermiddagsfikat - skynda dig hem Sofie, du vet hur fort den tar slut ;)

Receptet till baguetterna hittade jag hos Gourmetmorsan, som hade hittat det hos Bara en kaka till och ni hittar receptet här. Brödet smakade inte helt fel och ikväll blir det toasten, som Madeléne tipsar om:) Hennes blogg har jag följt ett tag och hittat flera goda recept som förgyllt våra måltider. Väldigt glad att hon länkat till Helenas blogg Bara en kaka till, som definitivt kommer hamna bland  mina favoriter :) Många smarriga tips och så gillar hon ljuslyktor - vilket sammanträffande!

Köksbänken - redo för bakning!

Här kommer receptet på chokladkakan. Det härstammar från min mans moster och jag har bakat den väldigt många gånger genom åren ... ibland faller den i glömska och nu var det ett tag sedan sist. Lika fin att äta nästan nybakad och lite ljummen som en dag gammal, eller till och med två fastän så länge brukar den aldrig vara;)

Chokladkaka

3 dl socker
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 msk cacao
150 g smör
2 ägg
1, 5 dl varmt vatten

Sätt ugnen på 175 grader. Sikta vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och cacao i sockret. Blanda väl. Skaka äggen i en shaker och smält smöret. Blanda detta med de torra ingredienserna. Rör till sist ner det varma vattnet. Häll upp i bröad form, smeten är ganska rinnig och lös. Grädda mitt i ugnen ca 35-40 minuter. Voilà - en superenkel och uppskattad, saftig chokladsockerkaka!


Gillar dagar som denna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz