tisdag, januari 17, 2012

Varm pastasallad o annat tips

Dagens lunchlåda

Fantastiskt gott och enkelt - uppskattas extra i veckorna, alla dessa dagar då vi kämpar för att komma på vad vi ska servera för kvällsmål!

Receptet kommer från Icas Billiga veckan-meny och fanns i vårt senaste blad. Kan inte tänka mig att någon blir sur om jag återger det här. Bilden är min egen och jag gör ingen hemlighet av att ha hittat receptet hos Ica :)

Varm pastasallad med falukorv

4 portioner pasta penne (fast jag använde Barillas Girandole Torsades, spiralliknande, tycker penne kräver en sås)
1 röd paprika
½ purjolök
500 g falukorv
1 burk (340 g) majs
1 msk smör eller margarin (eller varför inte flytande smör/rapsolja?)
65 g färsk spenat
salt och peppar
1 msk olivolja
1 tsk vinäger

  1. Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.
  2. Dela och kärna ur paprikan. Skölj och ansa purjolöken. Skär paprikan, purjolöken och korven i strimlor.
  3. Låt majsen rinna av.
  4. Stek korven i en panna i matfettet (mot slutet la jag även i purjon, gillar inte riktigt rå och tyckte det blev bra med lätt fräst istället). Blanda korven med nykokt pasta, paprika, purjolök och spenat. Krydda med ½ tsk salt och 1 krm peppar.
  5. Blanda olivolja och vinäger, smaksätt med salt och peppar. Vänd ned dressingen i pastasalladen och servera.
Ett annat gott tips (egen komponering) om man har en bit falukorv man inte kan hitta på något med:

Suzanns enkla falulåda

Skär korven i skivor och placera dem i en ugnssäker form. Dra över ketchup och Johnnys söt-starka senap samt chunky salsa (t ex Santa Maria eller liknande tacosås efter tycke och smak). Strö över lite ost och gratinera ca 25 minuter i 225 grader.
Servera med ett hemmagjort, riktigt gott potatismos och sallad eller annan god grönsak.

Det här är egen komponering och absolut ingen kulinarisk höjdpunkt (för min del är det en ren omöjlighet om rätten innehåller falukorv), men duger gott en helt vanlig tisdag.

Och inte är det fel när det blir lunchlådor också :)

Middagstips kan man aldrig få för många!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz