onsdag, februari 29, 2012

Inte som jag ville


Sådana här enkla saker gör de ju inte i Sveriges Mästerkock, det här kommer från vårt kök och min bakning. I kvällens avsnitt åkte två ut ... tyvärr blev det inte riktigt som jag ville. Vid detta laget har alla visat sig jätteduktiga, men det finns ändå vissa skillnader. Nu är ju inte jag någon expert men favoriter kan man ha och av det som synts i programmen tycker jag nog att det blev lite trist resultat ikväll, men tävling är tävling och that's life i det här sammanhanget. Själv skulle jag aldrig gett mig in på det, skulle aldrig hålla måttet och är djupt ödmjuk för deras kunskap och för att inte tala om den stress och press de utstår både tidsmässigt och psykiskt! Dessutom är jag ingen tävlingsmänniska, what so ever!

Igår kväll påbörjade jag min lista, idag har jag prioriterat vissa punkter och utvecklat andra. Faktiskt också strukit en del redan, som är gjort - klappat, klart och fixat! Och stort tack för de fina kommentarerna, ni är för goa! Jag lovar att inte stressa, jag vet att det kommer en dag i morgon och jag ska vara rädd om mig :) Det var jättenyttigt att verkligen sätta sakerna på pränt, det blev mycket lättare att överskåda. En del punkter är av sådan karaktär att de flyter med under en längre period, växer fram och utvecklas. De behöver ingen deadline och kan få ta plats när helst andan faller på. Som t ex att göra en trevlig hörna på ovanvåningen där jag kan ha mina pysselgrejor, symaskin och även stuva in kollektionen från Zelected by Houze. Älskar att fundera över olika lösningar och om man ska skaffa något nytt, möblera om och så vidare.

Andra punkter är mest för att få struktur i tillvaron, som att dela upp städningen i olika fokus för olika veckor (som jag fick tips om på en annan blogg som jag tyvärr inte minns vilken) t ex en vecka kan jag lägga extra energi på toaletten, en annan vecka dammar jag (ja, jag erkänner - gör aldrig det varje vecka!) och nästa vecka tar jag ett extra tag i köket och städar kylskåpet eller något annat. Eller att tömma källsorteringen dagen innan sophämtning i de veckor det sker. Och vattna blommorna, de stackarna brukar bara få vatten när de hänger över krukkanten!

Och så den tredje sortens punkter - de som verkligen borde ha en deadline, men som oftast tenderar att bara skjutas på framtiden i brist på tid och ork. Även om det är roliga saker! Som att rama in den fina planschen jag fick i julklapp. Den har varit rullad och måste ligga i press och tar då lite plats, var ska den ligga och bli platt och snygg? Enkel förklaring till varför den inte är inramad än. Ok, ramen blev inte inhandlad förrän i februari - vi hade lite svårt att bestämma oss för om den skulle vara svart eller vit och var den skulle hänga :) Jag vet, vi är grymt veliga.
Finns även fint tyg inhandlat till att klä om två stolar, sedan månader tillbaka och jag hade tänkt att det skulle vara klart före jul. Men vi ska ha gäster på lördag, undrar om de läser bloggen? Nu måste jag fixa det innan lördag! Nej, fel ordval - jag vill fixa det innan lördag. Men jag tänker inte stressa, umgås hellre med mina vänner pigg och glad :)

Nu tror jag att det är dags för en sen kvällskopp!

3 kommentarer:

  1. Hej Suz!
    Här har vi just druckit tea!
    Kul med dina listor och tankar! Den där idéen med att fokusera på olika rum etc olika veckor ska jag ta till mig. Rama in samt göra fotoalbum efter semestrar ligger och väntar på mig. Så härligt när man väl tagit tag i det!
    Har varit i underbar miljö med jobbet idag- Ystad Saltsjöbad. Så vacker miljö! Såg några fåtöljer jag bra gärna skulle vilja ha!!
    Önskar dig en fin dag imorgon!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Jag måste stanna upp ibland och sortera både mina tankar och saker och vad jag har att göra, för mig blir det lätt att jag känner att allt hänger över och blir ett måste. Jag vill så mycket!!!!Hitta en balans i min kreativitet är svårt, ofta är jag lite överallt och det blir inte riktigt klart någonstans!!!Jag blir inspirerad av dina tankar känns som jag måste göra en lista:)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Såg din kommentar på min tävling just. Jag säljer inte Zelected by House, men en kompis jobbar där så hon bad mig ha tävlingen. Vill du komma i kontakt med henne fixar jag det!

    Kram!!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz