lördag, mars 24, 2012

Mat med kärlek


Hittade gullig hjärtepotatis igår när jag gjorde potatissallad! Kan man väl säga är mat med kärlek? Men jag lagade maten med hjärtat också, ibland är det riktigt roligt att få spela kock och bagare:)

Om inte annat så inser jag snabbt hur lite jag skulle vilja göra detta varje dag! Finns inte på världskartan att jag skulle stå i ett restaurangkök och svettas över grytorna, vara nervös över resultatet och alltid ligga lite efter i schemat ... puh! Jag hyser stor respekt för denna yrkeskategori. Nåja, många av dem i varje fall, man märker när det finns intresse och hjärta bakom det man får in på tallriken.

Dessutom måste jag tillägga att det skulle ta hårt på min kropp att vara kock - enbart under gårdagen bröts min tumnagel och så skar jag mig i tån! Ja, ni läste rätt :) En hal kniv föll i golvet och studsade på klinkergolvet varvid jag inte hann få undan min stortå. Kunde gått riktigt illa, men höll sig till en fin liten rispa. Tumnageln är däremot ett minne blott, ja lite drygt halva i varje fall. Ni vet när man bryter den så där långt nere, så där så det söker en och man börjar känna det som om köksgolvet rör sig under fötterna. Och inte blir det bättre av att se en blodig tå där nere ...

Men ... I will survive! Och nu tror jag vi lugnar oss ett tag, inga bjudningar för närmre tjugo personer den närmsta tiden. Hur roligt det än är, så är man ganska trött dagen efter!

Ha nu en supermysig lördagskväll!
Kramis <3

7 kommentarer:

  1. Men vilken dag! Tur att det inte gick värre. Nog illa med nageln borta och rispa på tån! Nej, det är nog lika bra att du inte byter till kockyrket ;))

    Jag tycker om att laga mat om jag slipper laga tråkig mat som blodpudding och sånt. Men på veckorna när man jobbar blir det bara lätt och snabb mat.

    Underbar potatis! :) Det behövs lite mer lärlek i livet.

    Ha en fortsatt trevlig helg och se upp med knivarna!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. Oj, det går vilt till hos dig Suz när det lagas mat. ;) Tur att det bara blev en rispa.

    Härlig potatis och visst blir man lite extra glad då de där "hjärtpotatisen" dyker upp? :)

    Jag älskar att laga mat och baka men någon kock skulle jag inte kunna bli och jag hade helt garanterat inte klarat stressen i ett restaurangkök. Nej, äventyren i mitt eget kök räcker gott och väl för mig. :)

    Ta hand om dig vännen och fortsätt njuta av helgen.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Oj, nu mådde jag nästan lite illa... Nåväl, tur det gick bra i alla fall och att alla kroppsdelar är nästan intakta ;-).

    SvaraRadera
  4. Oj! Tur att kniven inte satte sig i foten. Brukar ibland kolla på Sveriges mästerkock och jag är grymt imponerad att de är så duktiga och att de kan hantera stressen på de sätt det gör. Jag blir alltid stissig när jag ska ha folk över och 16 pers, nä, det hade nog inte JAG vågat mig på..

    Viss är det kul med hjärtan som dyker upp här och där i alla möjliga och omöjliga sammanhang i naturen. Man känner sig glad och älskad. Jag samlar på dem i sinnet.

    Ha en riktigt härlig fortsatt helg!

    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Oj det var väldans vad det går vilt till i ditt kök! Att laga mat är väldigt roligt och gärna till många men jag håller mig till mitt eget kök. I ett restaurangkök hade jag förmodligen dött.

    Vad glad man blir när man stöter på fina hjärtan på oväntade platser. Man kan inte få för mycket kärlek i livet.

    Jag önskar dig en skön vecka! kram dorro

    SvaraRadera
  6. Åhh Suz, akta dig. Men det är konstigt det där, vissa dagar är det som att saker o en själv är putsade med såpa, allt händer, tappar gerjer o riskerar att bli av med en tå eller två. Har inte varit här på ett tag så nu ska jag minsann läsa ikapp :) har en te bredvid mig - så fika alltså :)

    Må gott!! /Tanja

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz