lördag, maj 12, 2012

Trotsa vinden


Så var pelargonerna äntligen placerade i större krukor och har fått fin planteringsjord kring sina små fötter. Det var till att verkligen trotsa den hårda vinden över Skåne idag, fick försöka skydda de stackars blommorna så gott det gick. Men nu hade jag liksom dragit ut på det tillräckligt länge och imorgon säger visserligen prognosen att det ska betydligt bättre, men då hinner jag inte.


De får husera i uterummet ett tag och acklimatisera sig (vilket de i och för sig redan gjort ett bra tag). Temperaturen har sjunkit lite och jag vill inte att de stackarna ska blåsa sönder med en gång. Sen håller de sig faktiskt väldigt fina där, inget regn som förstör blombladen och de frodas gott i den smått tropiska värmen som kan råda där när solen visar sig. Vi får se var de hamnar i sommar.

Det brukar dyka upp en och annan blomma eller växt till att placera i krukor på uteplatsen eller någon annanstans i trädgården, men vi (läses: jag) har bättrat oss betydligt! När vi flyttade till  huset för en massa år sedan löpte jag fullständigt amok och hade vansinnigt många krukor både här och där. Men det blir både kostsamt och jobbigt. Det växer ju inte så mycket utan vatten och vi släpade runt med slang och kanna var och varannan kväll. Men nu är det, som sagt, mycket mer sparsamt. Väljer ut de största krukorna och fyller dem med pelargoner, lavendel eller som förra året då vi också prövade funkia i kruka. Det blev superfint!

Nu längtar jag efter blommande lavendel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz