tisdag, juli 31, 2012

Intensiv semesterstart!


Nej då, jag har inte slutat blogga - det har bara varit en väldigt intensiv start på semestern! Minuterna efter mitt förra inlägg dök nämligen våra efterlängtade gäster upp, eller åtminstone delar av dem. Det blev fika i uterummet med nybakt jordgubbs- och kardemummakaka och lite allmänna uppdateringar av våra liv i största allmänhet. Samt lite spånande på vad de vill göra nu när de anlänt till Skåne. Så vi fortsatte med middagen i uterummet och tog sedan en kvällspromenad genom vår lilla by.

Lördagen bjöd inte på något strålande strandväder precis, så det blev en biltur förbi Tolånga 17 samt Eriksgården (där vi hittade några får) och vidare till Abbekås där vi intog lite lunch. Sedan vidare till mina svärföräldrar för en fika och hemåt igen för middagsfix och då fick vi sällskap av mina föräldrar.



Men vi hann med lite slappande på terrassen före middagen, med lite snacks och gott i glasen. Och lite solsken - härligt, nu kommer sommaren!



En av sommarens absoluta favoriter på grillen är kamben som man förkokar och sedan penslar med glaze enligt Leilas recept, supergoda och perfekt att ha dem kokta och klara i frysen:)
De kompletterades med marinerad fläskytterfilé och majskolvar samt lite annat smått och gott. Vad vore sommaren utan grillning? Bara undrar alltså ...


Söndagen visste vi skulle bli lite upp och ner eftersom det var dags för konsert i amfiteatern och där är vi ganska engagerade hela familjen - nu blev två familjer sysselsatta för en dag. Våra vänners dotter med pojkvän dök upp och det första hon fick göra var att ställa sig i köket och fixa lunch. Och vilket konstverk vi blev bjudna på - tack A, du är en pärla!

Magnus Uggla kom till byn! Foto: Sofie Johansson

Kvällen tillbringades i amfiteatern, som snabbt fylldes till brädden av publik. Magnus Uggla bjöd på en och en halv timme av gamla och nya hits - vad ska man säga? Uggla är Uggla, han kör sitt koncept och även om jag inte är ett större fan så var det god underhållning. Sommarkonsert i vackert väder hör liksom sommaren till i Sövde:)




Efter en lång söndag var vi ganska trötta på måndagen och frukosten intogs alltså lite senare, vi tog det helt enkelt ganska lugnt allihop. Jag behövde fylla på kylskåpet, ungdomarna gav sig iväg till Ystad, P och R gav sig ut på biltur mellan ställen som säljer lantbruksmaskiner och K tog sig en skön stund i solen med bok. Passade själv på att ta mig en liten tupplur i skuggan, eftersom jag kände mig lite lätt risig och febrig.

Kvällen tillbringade hela gänget på bastubåten (som vi turligt nog kunde boka veckan före, helt otroligt eftersom den bara var ledig en enda kväll på hela sommaren och det var just denna kväll!). En skön kväll med fin skeppning av annan byinnevånare (tack A!) och rökt fisk från lilla hamnen. Man kan absolut ha det sämre;)

Tisdagen får inga bilder - vi var på stranden och tog det väldigt lugnt. Varmt var det, men vattnet var alldeles för kallt att bada i. Men den här sommaren bjuder alltså på lite sol och värme ändå ... trots alla klagomål!

Och så kom onsdagen och det var dags för våra vänner att vända hemåt - hoppas de kunnat njuta av lite ledighet och haft några sköna dagar i Skåne! Det är alltid väldigt roligt att ha dem här:) Lika intensivt varje gång vi träffas, är vi här i Skåne tror vi alltid vi ska hinna med så mycket och är vi hos dem har de fullt upp med jobb på gården.

Jag, som inte är van att hålla kök till så många, blir alltid lite rubbad och ska fixa och dona. Men det är roligt, intensivt men roligt och jag vet att det oftast duger gott. Har slappnat av åtskilligt i mina egna krav och får alltid hjälp av gästerna, så det går bra. Men jag vill ju också ge K en chans att vara ledig, hon har ju alltid kökstjänst annars - förutom sitt jobb på gården! Full av beundran för hennes energi!
Tack för roliga dagar, vi ses snart igen!

5 kommentarer:

  1. Hej Suz!

    Härligt att ha dig tillbaka men jag har full förståelse för att bloggande har varit det sista i dina tankar den senaste tiden. Vad härligt att ha goda vänner på besök och ha det gudagott tillsammans. Bara vara och göra det som faller en in. Tid för samtal som aldrig tar slut, sena kvällar, god mat och mysiga utflykter. Så gott ni har haft det och tack för alla vakra bilder du bjuder oss på. :)

    Ha det nu fortsatt gott och ta hand om dig vännen.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Hallå Suz!
    Vilka härliga dagar ni haft, fina foton också! Fotot från er trädgård/trädeck ser super mysigt ut! Den där bastubåten låter också som en sommarhit att glida fram i.
    Vi njuter av lediga dagar hemma. Kortare utflykter och en massa tid att göra vad vi vill med. Älskar semester!!!
    Sköt om dig!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Hej Suz!! Saknat dig.

    Vad fint ni har det. Good friends, food & great summertime!

    xx

    SvaraRadera
  4. De goda vännerna tackar för mat o gästfrihet. Tror inte ni fattar vad vilan hos er gör för min själ. Inget dykande i dyngkulvertar som det är stopp i, ingen robottelefon i tid o otid. Det är så skönt. Hoppas jag åtminstone kan se till att vi får god mat när ni kommer, lugn o ro kan inte garanteras. Kramar

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara sommarbilder! Ha det bra!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz