söndag, oktober 28, 2012

Äpplen, äpplen ...


Skördade våra äpplen för ett tag sedan och försöker nu ta vara på dem på olika sätt. Vågar inte låta dem stå så länge till i uterummet, frosten har nått Skåne också nu. Det blev inte så många från våra två små träd, så någon inlämning på vårt lokala musteri blir det inte. Därmed inte sagt att vi inte handlar där:)

Igår blev det några äpplepajer bakade och några hamnade i frysen. Tänker skiva en hel del och lägga i frysen, läste det på en blogg och tänkte absolut prova. Borde åtminstone funka både till paj, chutney och mos.

Och så var den här helgen också till slut! Var sjutton blir tiden av? Har inte riktigt hunnit ta de där härliga promenaderna i det vackra vädret, men njutit av det ändå.

Ny vecka på gång och jag har en känsla av att även den kommer att försvinna i ett nafs. Det gäller att planera väl, ta en sak i taget (så mycket det går) och försöka vara så mycket närvarande i nuet som jag bara kan. Ingen idé att stressa över att tiden går så fort, bättre att ta vara på den!

Idag går tankarna till människorna som befinner sig i områdena där tsunamivarningar och orkanvarningar utfärdats. Och här går vi och beklagar oss över någon minusgrad! Ofta svischar de här nyheterna förbi, som så många andra katastrofer och krigstillstånd. Emellanåt känns det som om jag sätter upp ett filter och inte kan ta in mer elände. Men när någon man har en anknytning till befinner sig i ett sådant område berörs man ofta på annat sätt. Det går att relatera till på ett annat sätt. Så idag tänker jag på Lotta, vars blogg med så underbara inlägg och fantastiska bilder jag läser så ofta jag kan. Hon bor på USA´s östkust där det utfärdats orkanvarning. Och just när jag skriver det här plingar det till och jag får en kommentar från henne:)

Men jag tänker också på en annan Lotta, som fyller år i nästa vecka! Hoppas min pyttelilla överraskning når  henne i tid:)

Ha en riktigt fin start på nästa vecka, härliga vänner!

2 kommentarer:

  1. Gulligaste Suz! Tack för omtanken! Det värmer. Jag har för första gången känt mig rädd. Media har inte sparat på några detaljer. Det lär kunna bli den värsta stormen sedan 1821!! Jag måste iväg och köpa batterier ikväll. En del har varit utan ström i över en vecka och då har det varit en mindre storm än Sandy. Å, hoppas det inte blir så dramatiskt som de säger!

    Stor kram!
    Lotta



    SvaraRadera
  2. Jag har varit alldeles för dålig på att ta tillvara på våra äpplen i år. Har varken funnits tid eller ork. Fy skäms på mig, men det är så det är.

    Ja, det där med tid är ett kapitel för sig. Ibland tycks tiden rusa på och vi flänger med som urvattnade trasor. Det är då man behöver dra lite i handbromsen och ladda batterierna med ny kraft. Lyssna på hjärtat, ta över rodret och inse att det är vi själva som styr vår tid.

    Mot naturens krafter är vi små. Jag glömmer aldrig bort stormen Gudrun. Skräcken att ligga framför brasan i ett strömlöst hus och höra hur hela skogen runt omkring oss föll som plockepinn. Dånet varje gång ett 50-årigt träd mötte marken. Jag har verkligen respekt för naturens krafter. Jag hoppas att Lotta och hennes familj har klarat sig bra.

    Tack snälla Suz för din omtanke och visst kom paketet fram i tid. Stor kram till dig du fina!♥

    Ta hand om dig och styr din vecka, låt den inte styra dig.

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz