fredag, januari 11, 2013

Tvärtom?

Bild, googlade och hittade på lovefilm.se
 
Eftermiddagsfilm igår. Nödvändig hämtning av dotter som fått ny spruta i sin käke:( och hade ont. Hon intog genast fåtölj och fotpall, mamman bäddade ner sig i soffan under filt. Trots att elden brann intensivt i kaminen frös vi!
 
Igång med tv och inspelad film - En Dag. Brukar aldrig tycka att filmen är bättre än boken, men den här gången är det tveklöst så. Hade boken med mig på Cypern 2011 (är det verkligen så länge sen?) och fick bitvis nästan tvinga mig igenom vissa avsnitt ... verkligen frustrerad över storyn och de ganska långa utläggningarna i boken. Kunde ändå inte bara lägga bort den, avfärda den. För något hade ändå satt sig i sinnet. Men filmen sitter precis där den ska! Bokens, enligt mig, lite tråkiga partier är utelämnade i filmen, men frustrationen sitter kvar - och det ska den. För vad vore storyn om man inte blev lite irriterad över hur de "kastar bort" sina liv utan varandra?
 
Kanske är det skådespelarna som gör det, eller regissören eller miljöerna. Filmen är bäst för mig. Och ändå brukar jag alltid "läsa i bilder", gilla de skrivna orden och upplevelsen att läsa berättelsen, vända blad, hålla i boken ... men skam den som inte kan erkänna att ibland är det tvärtom!
 
Idag är det krya-på-oss-dag!

2 kommentarer:

  1. Håller faktiskt med dig, filmen är faktiskt bättre än boken, och sorglig som tusan.

    Många kramar

    Nettan

    SvaraRadera
  2. Jag har läst boken och hittade filmen idag. Vi är med i lovefilm där man hyr film "per post" så jag la till den på vår hyrlista. Kul att höra att ni tycker den är bättre än boken.
    Kram Agneta

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz