fredag, juli 19, 2013

Semestervardag

Malva och självsådd oregano i vår trädgård

Funderar över rubrik till dagens inlägg medan jag skriver. Tänkte ordlös, men det är inte riktigt sant. För orden finns där, någonstans. Vet bara inte i vilken ordning de ska sättas på pränt.

Precis som alla saker jag vill göra. Vet inte i vilken ordning de ska få plats. Och om alla rent av kan få plats, inom rimlig tid alltså. Roadtrips både hit och dit, baka lite, syprojekt, rensa färdigt i skåpen, sitta i trädgården och läsa, ta en sväng till en glasskiosk och njuta lite sommar, packa en picknick och åka ut i det blå, prova något nytt grillrecept eller göra en gammal klassiker, spela kubb eller boccia ... det var bara lite av det som surrar omkring.

Det har varit fullt upp några dagar, konserterna är över för denna sommar och luften går ur oss lite, lite grann. Att ha semester innebär fullständig frihet att ta dagarna som de kommer ... ibland lite svårt att hantera såhär i början, för mig som är en ganska välorganiserad person. En sån som gillar att ha ordning på agendan och pricka av saker på listan.

Men jag har ingen lista nu. Bara lösa detaljer som svävar omkring i tankarna. Lite rädd för att göra den där listan och inse att ledigheten inte kommer att räcka till. Så vilket är bäst? Strunta i listan och tänka att det som poppar upp först, det gör vi och det som glöms bort var inte så viktigt. Svårt för mig, som alltid skriver upp viktiga saker och gör dem först (till och med även om de är tråkiga!).

Idag blåser det och är mulet här hos oss. Resten av familjen har tagit rejäl sovmorgon och jag tar en stunds rensning bland ytterligare mattidningar. Hur många kan en människa samla på sig??? Jag har lovat mig själv att skärpa mig nu. Fyra kassar kokböcker står redan bland loppisgrejerna och det kommer bli en hel del mattidningar också. Och ändå har vi recept kvar så att vi skulle klara oss i ett århundrade framöver utan att ha prövat alla!

I skrivande stund tittar solen fram en pytteliten stund, kanske dagens väder blir bra ändå. Kan ta en hög tidningar med mig ut i trädgården:)

Ha en go' fredag, kära vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz