lördag, augusti 31, 2013

Knoppande murgröna och en massa annat

 
Tänk, jag har aldrig sett en murgröna knoppas och nu finns de på vår egen i uterummet! Fascinerande måste jag säga. Naturens under kan verkligen överraska oss. Nu är det säkert inget unikt på något sätt, men jag tycker ändå att det ska bli spännande att se hur de kommer att utvecklas. Det kan till och med bli bär, läste jag. Giftig växt, men vacker!
 


Helgfrukost är speciellt, eller hur? När vi kan få sitta lite längre i lugn och ro. Njuta av färska bär och prata lite om veckan eller helgen eller bara vara, just i stunden här och nu.
Igår tog jag mig tid att åka ut till en närbelägen gårdsbutik för att inhandla lite delikatesser trodde jag. Men det var mest upp och ner i butiken och förmodligen lite av säsongsbyte, sånt behövs ju också ibland. Lite färska hallon och blåbär fick jag med mig hem i varje fall:)

Och helgen som gick då?

 
Jodå, fredagen inleddes med Malmöfestival, 60-talstältet och sedan middag på Lilla Torg, grillad tonfisk med krämig risotto följt av ljusspel på fasaderna från alla lampor och effekter som snurrar till musiken i stan under festivalen. Vi träffade flera av mannens kollegor och vänner vi inte sett på länge. Kul att få sällskap av ett av paren på restaurangen:) När vi skulle jobba oss tillbaka till våra bilar passerade vi också Stortorget där Mac Miller spelade och konstaterade att någonstans där i folkvimlet fanns våra döttrar, förmodligen studsandes i takt med musiken. Vi däremot hade ingen större lust att stanna kvar och lyssna. Inte vår grej.
 
Och folksamlingar har både mannen och jag fått nog av för ett bra tag framöver. Jag sa till och med, lite halvt på skämt, att nästa folksamling får bli julshoppingen. Då kontrade mannen min med att vi kanske skulle tänka på att fixa julklapparna innan hysterin börjar och slippa den folksamlingen också;) Men hallå, jag som inte ens börjat tänka höstkläder!
 
 
Lördagsaktiviteten bestod av grill med föräldrarna på kvällen. I övrigt tog vi det ganska lugnt. Småfix ni vet, sådär som helgdagar ofta kan bli. Och på kvällen åt vi en massa gott från grillen:) Vi fick en härlig blombukett av svärföräldrarna. Den står lika vackert ännu! Och av mina föräldrar fick vi en spansk Rioja som vi kan avnjuta när vi vill unna oss något gott:) En härlig kväll med många skratt, gott att få rå om våra föräldrar en stund.
 
Jag berättade ju att förra helgen var fullmatad och söndagen var inget undantag. Nu var det kaffekalas hos min kusin och hennes familj, där vi firade yngste sonens 14-årsdag. Jösses så mycket kakor! Ni vet ju att jag är ett kakmonster, men så mycket på en gång! Det kändes som om magen stod åt alla vädersträck. Härligt var det ändå, att sitta där ute i trädgården hos dem och njuta i eftermiddagssolen tillsammans med alla övriga gäster. Tack för en väldans trevlig kakparad!
 
Veckan har gått i ett rasande tempo och det har varit massagebehandlingar för både mig och dottern, klippning av mitt slitna hår och tjänsteresa för mannen min. Dagarna har knappt räckt till!
 
Och någon Köpenhamnsmässa blev det inte för min del. Jag ansåg det inte värt tiden och pengarna och jag tror och hoppas att jag ändå ska kunna få in några fler roliga saker i webbutiken till hösten:) Jag jobbar på det och jag lovar att ni som kikar in här ska få bli de första som får reda på när det dyker upp nyheter och tillökning i sortimentet. Ni är också hjärtligt välkomna med förslag!
 
Nej, nu kan jag inte sitta här på rumpan längre! Jag har några liter av skogens guld - kantareller, att ta hand om. Det är inte dumt att ha fina kontakter, tack fina ni:) Och plommon fick vi till på köpet. Och ett recept på en härlig marmelad. Skickar dottern att handla syltsocker och vaniljstång. Så det finns aktiviteter idag också.
 
Kanske kan det bli tid för en liten stund i trädgårdsstolen, vi får se:)
 
 
Ha en härlig lördag alla fina som kikar in!
 


3 kommentarer:

  1. Vilken härlig helg ni har bakom er, och ja jag delar din uppfattning om folksamlingar, en runda på malmöfestivalen botade mig för lång tid framöver.

    Men som sagt lite tidigt att tänka på julklappsinköp och den shoppingen, fast vi har redan iofs köpt första julklappen till barnen redan i slutet av juli, så tidigt har vi aldrig börjat!

    Kram & ha en skön söndag!
    Nettan

    SvaraRadera
  2. Hjälp. Är det verkligen dax att köpa julklapparna redan... :-)

    Vilket härligt inlägg och vilka härliga dagar ni måste ha haft! Jag ser med spänning fram emot att se murgrönan utslagen - aldrig hört på maken... Spännande!

    Må gott!/Tanja

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder Suz! Jag scrollar upp och ner och bara njuter. :)

    Vad spännande med en blommande murgröna. Ska bli kul att se vad som händer. :)

    Mmm, jag tycker om helgfrukost som kan bli så där härligt lång och njutningsfull. Jag hoppas att er helg varit fylld med sådana?

    Mysigt med Malmöfestival och en rejäl dos folkfest. :)

    Mannen är kanske inte så fel på det. Fixar ni julklapparna nu kan ni njuta av julförberedelser och mys när alla andra stressar runt och panikhandlar julklappar i december. Väl värt att tänka på. ;)

    Ta hand om dig kära vän och så hoppas jag att du får en strålande fin start på september.♥

    Kram Lotta


    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz