torsdag, augusti 08, 2013

Skåne runt på en eftermiddag


Effektiva är ordet:) Gjorde vi många stopp? Nej, det kan jag inte säga, bara de absolut nödvändigaste. Kom vi fram till Yngsjö och våra vänner i tid? Nja, vi tullade lite på den preliminära tiden med närmare bestämt tjugo minuter. Helt omöjligt att ta sig förbi lastbilar och traktorer med släp i långa banor emellanåt.

Men efter en runda Sövde - Helsingborg (Ebbas fik och Top & Trim) - Yngsjö och väldans god middag där på kvällen och sedan hem i sena natten, kunde vi verkligen säga att vi varit Skåne runt! Och återigen nercabbat hela vägen (utom hem i natt, förstås).

Ebbas fik kan rekommenderas, men får göras utan bilder (jag blev stoppad med kameran i högsta hugg). De bygger gärna berg av maten, som får ätas med viss försiktighet så att det inte ramlar av tallriken. Sedan är kakorna gigantiska och många! Tårtor, pajer och "små"-kakor, grymt svårt att välja. Vi delade på en pecannötpaj, men hade nog lite otur för den var väldigt torr i botten. Stället är däremot helt otroligt, enbart 50-talsinredning och med massor av tidstypiska detaljer, till och med menyn ser ut som man skulle kunna tänka sig att den såg ut då. Och jukebox finns det naturligtvis också! Kul ställe:) Tack för tipset, Lotta!

Dottern och hennes kusin drog iväg till Ullared i morse. Vi har fått rapport, massor av folk (så förvånande!), tydligen en del fynd och så var de hungriga:) Här hemma tar vi och äter upp de sista kanel- och kardemummabullarna tror jag bestämt. Känns som läge för det. Och att baka nya:)

Men efter fikat blir det en stund vid symaskinen. Sådant är vädret idag, i förmiddags hade vi världens åskoväder. Usch och fy! Regnade så mycket att det läckte in på ett par ställen i uterummet. Men just nu regnar det inte mer och det känns bra att vara hemma och ta det lite lugnt.

Ta det lite lugnt och reflektera över alla upplevelser, möten, god mat och härliga fikor vi haft under semestern. För att inte tala om det härliga vädret! Ett par dagar kvar för min del, sen är det jobb igen. Men vi drar nog iväg till Köpenhamn på måndag, så att det blir mjukstart för min del. Mannen min och dottern kan ju ha sovmorgon på måndag, medan jag försöker ta en riktigt tidig start för att sen få en sen eftermiddag och kväll i vårt grannland - låter väl som en vettig inledning på nästa vecka:)

Ha en riktigt skön augustiweekend!

2 kommentarer:

  1. Så härligt det låter vännen, och vad trist att du blev stoppad med kameran, hade gärna sett bilder från Ebbas fik, men det låter som ett bra tips när vi ska till Helsingborg nästa gång.
    Och vackra Köpenhamn, låter som en otroligt mysig start på nästa vecka!

    Kramar & ha en härlig helg.

    Nettan

    SvaraRadera
  2. Oj, ni fick verkligen till hela Skåne på en och samma dag. :) Vad roligt att ni tog er en tur till Ebbas och det är sannerligen ett ställe man inte går hungrig ifrån. Svårt att välja av allt det goda. Själv är jag väldigt svag för deras räkmacka. Och deras varma smörgåsar... och, ja... det finns mycket gott. Yngsta dottern äter alltid deras Radiokaka som är hennes absoluta favorit. :)

    Jag hoppas att dottern med kusin hade det toppen på Ullared och att mamma inte oroade sig för mycket?

    Och vet du vännen, bilden av vinglaset får mig att le då mina föräldrar hade precis likadana då jag var liten. Nostalgi. :)

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz