fredag, september 20, 2013

Känslorna utanpå

 
Jag måste vara snäll mot mig själv idag. Nu när känslorna ligger utanpå, hjärnan går på högvarv och nervsystemet är på helspänn. Så är det alltid när det är fullmåne och jag ändå tecknar kalendern full av aktiviteter, fastän jag vet hur jag brukar må. Men jag vägrar ge efter!
 
Så i morse, när familjen åkt och jag försökt somna om för att få vila ut ordentligt efter ett par nätters urusel sömn, kapitulerade jag och gick ner och gjorde iordning en stor kopp starkt te. Rostade mackor och bredde på rikligt med hemkokt plommonmarmelad. Fotograferade, naturligtvis, så att både mackor och te höll på att kallna. I sann bloggvärldsanda:) Men sånt gör mig gott, att få mysa omkring i min egen takt och laborera med motiven eller tankarna. Orden som ska komma på pränt idag. Och när jag inte får fram allt i bilder får jag försöka måla med orden.
 
 
En fin person i min närhet känner mig ganska bra och kom med den här underbara blomman igår, till mig! Så omtänksamt<3 Jag blir alldeles varm inombords och sitter här och njuter naturligtvis av den vackra blomman, men framför allt av känslan att någon tänkte på mig och ville uppmuntra. Mota bort katastroftankarna, deppet och det dåliga humöret som dyker upp när min kropp inte får den sömn och vila den behöver. Och det fungerar! Jag blir glad när jag låter ögonen vila på de härliga färgerna i blombladen.
 
Igår hade vi också amfigänget här för summering av sommarens säsong i Sövde Amfiteater. Nästan alla kunde komma och det är alltid lika kul att träffas, bubbla om vad som hänt, stämma av vad som fungerat och vad som kan göras bättre och vilka artister ska vi satsa på nästa sommar. Det är också en go' känsla, att sitta ner kring bordet med vänner, prata och skratta och plocka i sig lite ost för att sedan avsluta med en bit hembakt äppelpaj. Att bryta vardagens rutiner lite. Att summera, men också tänka framåt.
 
 
Lite rester fanns kvar och det lyxar jag till det med till lunch! Kan jag väl vara värd:) Jag har ju faktiskt ändå gjort lite nytta också idag - dammsugit, tvättat, rensat frysen och möblerat om i den så att vi/jag har lite koll och så skummade jag genom gårdagen avsnitt av Idol (fast det var kanske inte att göra så mycket nytta;)).
 
Jo, jag har faktiskt kikat lite på Idol den här säsongen. Vi hoppades ju få se en väldigt fin tjej där i höst, men så blev det tyvärr inte av olika skäl. Däremot upptäckte dottern ett par stycken sökanden som hon känner lite och då blev det med ens spännande! När sedan en av dem tar sig vidare bland de tjugo bästa, ja då kan jag inte låta bli att titta. Och rösta! I onsdags var det dags och jag måste instämma med Bard, vad är det med svenska folket! Sakib Zabbar blev inte framröstad! Jag hoppas verkligen att juryn har honom med som ett wildcard ikväll. Om inte, ja då är valet av fredagsaktivitet enkel - antingen en annan kanal eller ingen tv alls.
 
Hur lät det där förresten? Våra fredagskvällar består inte enbart av tv-tittande, men det är ganska skönt att sjunka ner i soffan efter gångna veckan och bara slappa. Se en bra film eller något annat efter att ha knaprat i sig en mysig fredagsmiddag. Efter en hel sommar med nästan ingen tv alls så längtar jag faktiskt lite efter sådana kvällar också.
 

 
Igår köpte jag ett par ljung och placerade i uterummet, framför köksfönstret. Tänker att vi har betydligt större glädje av dem där än utanför ytterdörren. Det påminner lite om höst, men det är ju där vi är nu och varför inte göra det bästa av situationen. Njuta av det som går och försöka strunta i det vi inte gillar. Öppna ögonen för de sprakande färgerna istället för att misströsta över löven som faller. Tända massor av ljus istället för att vara ledsen över att mörkret infinner sig lite väl fort om kvällarna.
 
Nu ska jag dra på mig lämpliga kläder, sköna skor och hänga kameran på magen för en skogspromenad i solen. Glömma den lille dysterkvisten som sitter på min ena axel och påpekar att huvudet känns lite tungt, kroppen ömmar och humöret är lite svajigt. Nej, jag vrider huvudet åt andra hållet och ser den glada tjejen som vill ut i solen och njuta av det vackra höstvädret. Hon som kanske också unnar sig ett bad idag, för att värma kroppen och få själen att mjukna lite.
 
Ha en riktigt skön höstfredag!


2 kommentarer:

  1. Suz! Här kommer en bamsekram från mig. Först för att du är så underbar och skriver så fint när jag behöver det extra mycket, tack <3
    Sedan för att du skriver så härligt här - känner igen mig. Så rätt att vara snäll mot sig själv och vad passar bättre än rostade smörgåsar med plommonmarmelad! Jag tror fullmånen spelar mig ett spratt med. Skönt att veta att jag inte är ensam.

    Tycker dina dagar låter fina och fyllda med det som livet så skönt: god mat, vänner, inspiration, vara tillsamman, njuta av årstiden.

    Ha en avkopplande helg finaste Suz!

    KRAM
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Åh, vad härligt att ha en egen dag att få bestämma över. Härligt att få träffa goa vänner och prata både viktigt och oviktigt. Hoppas vi får se lite bilder från skogspromenaden. Kram Anita

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz