måndag, september 02, 2013

Redan september


Det är inte klokt, redan september! Och nu känns det att sommaren inte orkar kämpa sig kvar längre. Men den har varit tapper och fantastisk och nu kan vi välkomna hösten med många sköna sommarminnen i våra själar.

Helgen som gått försvann som vanligt i ett nafs och även om gårdagen var väldigt lugn så hann jag ändå inte med vad som snurrade där uppe under kalufsen. Några brev och mail som ska skrivas, ett par saker som ska packas in och postas. En klänning som ska sys klart, ett par armband som ska tillverkas och en vettig matplanering för veckan. Mycket hänger på att den rätta känslan ska infinna sig. Låter det knäppt?

Nu blev det i varje fall ett blogginlägg i lördags, tog hand om en massa liter kantareller och kokte plommonmarmelad och sen ett besök hos mina föräldrar för att testa nya bilen och äta lite god mat på kvällen. Vad min småtokige, fine man gjorde ser ni på bilden - tvättade bilen i ösregn;) Och dottern sitter bland en massa lådor och rensar saker hon samlat på sig. Kastas, sparas och så en liten tår i ögat när något blir för nostalgiskt.

Igår var jag bara tvungen att svänga ihop några små hallon/blåbärspajer till oss. Laborerade lite med mandelmjöl och det blev inte alls dumt! Placerade oss i uterummet och iakttog vädret som gick från solsken till blåst och regn och sedan solsken igen, en regnskur till och så höll det på mest hela dagen.
Skönt att sitta där, under tak och mysa med en kopp te:)

Och så hamnade jag i pysselträsket och smälte nabbipärlor i ugnen så det stod härliga till. Vi får se om det blir några armband;) Det var i varje fall en väldigt mycket enklare sysselsättning än att vika origami! Provade på ett paket som dottern hittat bland alla sina saker, ni vet en sån där pyssellåda hon fått i present. Ålder 7-14 år stod det ... men jag gav upp! En alldeles förfärlig massa år äldre är jag, men med ett tålamod som inte alls är anpassat till den här typen av beskrivningar:)

Nej, nu har jag pausat nog efter jobbet! Lite hemmajobb och sedan matlagning. Känner mig lite trött och energilös idag och regnet utanför fönstret lockar inte alls ut mig på promenad. Fy sjutton vad det ska vara svårt att ta sig i kragen!

Tjingeling, vi hörs snart!

2 kommentarer:

  1. Suz, här kommer lite energi i form av en kommentar. Själv är jag hemma idag efter en helg med feber, men nu satte jag igång med ett bak (?!) jag skulle så gärna vilja komma förbi dig med lite nybakat och ta med dig ut i vädret :-)

    Men i stället får det bli ett middagstips, som är enkelt och smidigt och gott. Ica har en grupp varor de kallar selection, där finns färska korvar tex megues, corizo o salccica. Köp någon av dem, stek/grilla. Klyftpotatisar i ugnen och så blanda ihop creme fraiche, fetaost, soltorkad tomat o lite kryddor. Servera med sallad. Går på en sekund eller två dagar då man ej har så mycket energi.

    KRAAAAAM!/Tatjanis

    SvaraRadera
  2. Tog en paus i läsandet om det för tidigt födda barnet och hamnade hos dig, tycker det verkar som om ni hade en skön helg, underbart, här var det också en bra helg. Men med september kom vardagen ordentligt till vårt hus och jag fick ta mig i kragen och sätta mig och läsa in mig på kursmaterialet. Spännande.

    Det där med pyssel och tålamod känner jag igen, beundrar dottern som har pysselgenen de lux, jag har det inte.

    Kramar
    Nettan

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz