tisdag, oktober 01, 2013

Aktion rädda äppelträdet!

 
Idag fick jag akutskörda lite äpplen från vårt ena träd. Grenarna hängde oroväckande lågt och såg ut att kunna knäckas när som helst. Och det vill vi ju undvika! Det ni ser ovan är bara en liten del av alla äpplen som jag plockade ner. Några blev mos. Det är faktiskt lite unikt, första gången jag kokar äppelmos i hela mitt liv. Mannen min är inte speciellt förtjust i det och jag har väl aldrig haft några större behov av det, men dottern beställde och varför inte ... när vi nu har så mycket frukt.
 
 
Sagt och gjort, fram med grytan och i med äpplen, lite vatten och kanel i både pulverform och hel stång. Kokte upp det en liten stund och sedan i med syltsocker. Jag var lite försiktig med sockret, tänkte vi kunde vara lite nyttiga. Men äpplena hade egentligen behövt sitta kvar på trädet lite till, för att mogna riktigt ordentligt. Så syrligheten var för hög för att utesluta sockret helt.
 
Jag tackar min trotjänare i köket, äppelberedaren Blomgren - vad skulle jag gjort utan dig! Skalar, kärnar ur och skivar ett äpple på ingen tid alls, toppen:)
 
Nu blev det lite egna bilder igen:) Det är min önskan att alltid köra egna foton här, men ibland är det kul att kika in på tumblr.com och hitta lite inspiration. När jag då stöter på lite roliga bilder kan jag inte låta bli att köra några här på bloggen, som igår och i tidigare inlägg idag. Det är ju faktiskt också så att det inte alltid finns varken tid eller tillgång till något eget jag vill ha in och då är det roligt att ändå kunna lägga ut en bild, för att förmedla en känsla eller för att knyta an till texten.
 
Nu blir det faktiskt lite efterrätt, gissa vad - äppelpaj i miniformarna från Le Creuset:)
 
Tända ett ljus och göra en kopp te,
hoppas ni har det bra!

2 kommentarer:

  1. God morgon Suz!
    Vilka vackra foton du tagit! Vilket äppelår det är här nere! Vårt ena träd dignar också av stora, röda äpplen. Sonen ville ha med sig en påse till dagis idag så jag var ute imorse och plockade en korg. Så mysigt!
    Mums för äppelmos! Får se om vi hinner med det eller om allt hamnar i munnen alternativt blir must!
    Underbara bilder på tumblr tycker jag!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Äppelpaj står på menyn här också, alltid lika gott! Fina bilder!
    Kram Helen

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz