tisdag, december 10, 2013

J - som i julen eller jul-en


Lite knivigt är det att komma på några mer originella inspirationsinlägg i decemberutmaningen, men vi kör på de små enarna, jul-enar, vi har vid dubbeldörrarna i uterummet. Med gamla domherrar av garn som min mamma gjort för massor av år sedan.

Krukorna har hängt med ett tag, som av en slump fick vi två likadana samma jul. Både mina föräldrar och min faster och farbror gav oss en sådan i julgåva, utan att de bestämt något i förväg. De första åren envisades jag med att ha dem i hallen, vid ytterdörren. Men gissa om enarna blev snabbt torra! Så nu får de husera i uterummet istället och där varar de gott och väl över jul- och nyårshelgerna.

När vi nu ändå är inne på jul-en, julen ... jag vill gärna slå ett slag för en stressfri jul där vi bara lägger fokus på varandra, sådant vi verkligen vill göra, vill ge och vill äta. Vi har så lätt att falla in i mönster av att titta alldeles för mycket på vad andra gör. För varje person vi hör berätta vad de gör, bakar, fixar julgodis, rullar köttbullar och lägger in sillsorter, hur många klappar de köper och hur de far omkring på världens alla tillställningar, håller bjudningar och städar huset var och varannan minut så lägger våra hjärnor ihop alla berättelserna till en och samma och så klappar hjärnkontoret ihop alldeles av ångest och stress över att inte hinna allt det där. Vilket ju är helt självklart att vi inte gör, eller hur!

Jag tar ett djupt andetag, känner lugnet av att jag bestämt mig för att strunta i att baka egna pepparkakor i år, struntade i att putsa fönsterna (vilket ju var helt rätt beslut eftersom Sven härjade vilt, tack mannen min och vänner på både blogg och facebook som också var övertygade om att det var helt onödigt) och att vi sparar in lite på julklapparna oss emellan i familjen för att lägga mer krut på saker som väntar lite längre fram.

Det blir jul oavsett hur och vad vi gör, hur mycket vi oroar oss för än det ena och än det andra. Låt oss få vara lugna och fina, ha energin kvar att umgås med nära och kära och mysa till det så mycket vi bara kan. Vi klarar oss bra utan det mesta, bara vi har varandra<3

Ha en fin tisdag!

7 kommentarer:

  1. Go'morron!
    Helt rätt skippa stress o mer mys! Absolut helt rätt inställning :-)
    Ha en stressfri o skön dag!
    Kram / tatjanis

    SvaraRadera
  2. Jag försöker också coola ner när det gäller julstressen. Barnen bryr sig inte om det är städat eller inte och det är ju mycket för deras skull vi firar julen. De vill helst av allt ha glada föräldrar som hinner med att se dem och inte bara stressa på....
    Kram
    //bara anna

    SvaraRadera
  3. Så klokt du skriver! Jag håller verkligen med!! "Vi" är bra på att stressa på julen och oftast är det ju en självpåtagen stress.....dumt nog. Jag tex, hade bestämt mig för att vara med i decemberutmaningen varje dag, dessutom ville jag vara unik i min tolkning. Men vad hände, jo jag blev superstressad av det! :) Så otroligt dumt! Nu har jag hoppat över ett par dagar för att jag helt enkelt inte hunnit. Och det är ju faktiskt ok! :) Ibland är man allt bra tramsig......
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Fyndigt med jul-en! Gillar ordlekar. Låter som en bra plan att ta det lugnt, både med måsten och klappar.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Önskar jag kunde lägga all stress åt sidan, men just nu känner jag faktiskt lite stress över hur jag ska hinna med allt till jul.
    Nästa vecka är jag inte hemma och sedan finns det inte många dagar kvar att fixa allt! Stackars mannen här, han rymmer nog när jag drar igång stora julstöket nästa lördag!
    Fina krukor du har till dina julenar!
    kram M.E

    SvaraRadera
  6. Hade varit underbart om man hade kunnat lägga all stress åt sidan. Fint du skriver om det. Julenen är ett bra J Ha en fin kväll. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Många kloka ord, försöker också tänka så, fast det är inte alltid så lätt. Finns så mycket jag vill göra, svårt att hinna med. Skönt att prioriteringar går att göra. Här prioriteras sådant som skänker glädje till mig själv eller min familj. (konstigt nog gillar jag att städa det skänker lugn;)

    Önskar dig en fin dag och tackar för härlig inspiration på J
    Kram
    Annie

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz