söndag, januari 05, 2014

Längtan

Skogspromenad i Skåne december 2012.
 
Visst skulle jag hellre ha vädret på bilden, än det eländiga blöta och gråa som åter är här efter en kort sejour solsken. Även om jag inte är en vän av för mycket snö så längtar jag efter hög luft, lite frost hade inte skadat. Mannen min läste nyss att i Ystad blommar ett körsbärsträd! Det är ju helt galet och vi vet ju att våren inte är här på länge än. Jag kan bara längta! Först lite frost, solsken och hög luft och sen kan våren komma precis när den vill, bara den kommer för att stanna ända till sommaren.
 
Men det är mycket lite vi kan göra åt vädret, vi kan bara gilla läget. Och då glider jag osökt in på lite vardagsfilosofi eller psykologi eller vad helst vi vill kalla det. Att inte hänga upp sig i onödan på saker som vi ändå inte kan förändra. Att låta vissa saker passera utan att slösa onödig energi och frustration på dem, eftersom vi ändå inte kan göra något åt dem. Istället ska vi lägga fokus på det vi kan påverka och spara energin till att jobba med detta.
 
Naturligtvis är det viktigt att vi skiljer olika situationer åt och inte bara ger upp om det verkligen finns något vi kan göra. Ger upp för att vi inte tror tillräckligt på oss själva eller för att vi tror att vi inte har förmågan att göra oss hörda. Det jag vill säga är att vi bör välja våra strider. Lägga energin på det som är rätt för just dig.
 
Slösa inte energi på att deppa över väder, långa köer eller liknande opåverkbara situationer. Unna dig att mysa inomhus om det regnar eller ta en yogastund. Tänk på något roligt när du står där i en evighetslång kö eller försök välja en annan tidpunkt när det är mindre kö. Ibland kan vi påverka det till synes omöjliga, beroende på vilken inställning vi väljer att ha. Inte lätt alla gånger, men definitivt värt att tänka på.
 
Jag längtar också efter att surfa runt hos gamla och nya bloggvänner, lämna kommentarer hos er och uppdatera mig om vad som hänt sedan sist. Verkliga livet har prioriterats här och det är så det får bli emellanåt, men nu kliar det i fingrarna och jag ska ta mig tid. Jag tackar, bockar och bugar för alla som tittar in hos mig och lämnar uppmuntrande avtryck! Ni skulle bara veta hur tacksam jag är och hur glad jag blir.
 
Decemberkommentarerna har räknats, det blev också något lite från beställningar hos VarDagsSaker och jag jämnar upp till 250:- att skicka till Cancerfonden. Inte så mycket den här gången, men många bäckar små. Tack för att ni hjälpte mig skramla ihop till detta!
 
Snart går vi in i ny vecka och hos Tatjanis väntar en ny utmaning för 2014. Spännande, självklart vill jag försöka hänga med! Här kommer en länk till hennes inlägg om utmaningen och den kommer också att hamna i min högerspalt, så att ni kan klicka dit om ni vill hänga på.
 
http://tatjanis.blogspot.se/2014/01/bloggutmaning.html
 
Onsdagar är det som gäller och det drar igång vecka 2! Häng på vet jag, har varit riktigt kul i decemberutmaningen och nya bloggvänner hittar vi också:) Sen är det roligt att klura på ett tema, utmana sig själv att tänka lite utanför boxen så att säga.
 
Nu laddar vi inför JVM-finalen och hoppas att det går bättre för Sverige än vad det gör för Kanada just nu!
Ha en fin trettonaftonskväll!

1 kommentar:

  1. Vilket tänkvärt inlägg, jag tror också att vi borde lägga fokus på det vi kan göra något åt än att beklaga oss för sånt som vi inte kan påverka. Att se glädjen i det lilla. (jag har just antagit en utmaning på 100happydays.com som just går ut på det, att under 100 dagar hitta saker som gör en lycklig i vardagen och dokumentera dem (jag gör det via Instagram) Enkelt sätt att inse att var dag har trots allt sina ljuspunkter om vi bara tänker efter.

    Härligt att ha med dig i Tatjanis utmaning också, ser fram emot ditt bidrag.

    Önskar dig en härlig söndags/måndag
    Kram
    Annie

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz