fredag, mars 14, 2014

Florida del 4

Vi tar en sväng till i Florida:) Även om våren och fåglarnas kvitter gör gott för själen här hemma just nu, så är det med glädje jag återvänder i minnena till vår härliga semester ... och jag har ju lovat en fortsättning.

Ovan ser ni piren i Naples, vårt enda och korta besök där. Jag skulle vilja påstå att vi hade flyt som  hittade dit ganska snabbt. Vi kan konstatera att om vi eventuellt skulle återvända till Florida någon gång skulle den här staden kunna stå på listan över resmål att stanna till något längre i. Verkade också lite lugnare, precis som de ställen vi besökt här på västsidan.

Men det fanns många mil att åka den här dagen, vi skulle ta oss över till Atlantkusten och ville gärna passera Everglades. Mannen och dottern bubblade på om airboat, men jag höll mig lite restriktiv på den punkten. Naturligtvis stannade vi, priset måste kollas - resultat? Efter en kvarts väntan satt vi på en airboat ut bland de olika Mangroveträden och alligatorerna!

Vi såg skymten av två alligatorer under vår tur, men massor av olika fågelarter som vår kapten och guide Conrad pratade sig varm om. Alligatorer på närmre håll hittade vi på två "visitors centres" vi stannade på när vi körde genom Big Cypress National Preserve och där fick vi även se Manatees. Det var varmt och fuktigt och en galet rak väg som kändes evighetslång.

När vi väl svängde lite norrut kunde vi snart ana att vi närmade oss Miami, trafiken tätnade, vägarna blev bredare med ännu fler filer och vägskyltarna skvallrade om avfarter mot de olika stadsdelarna och stränderna.

Vårt mål var ju Fort Lauderdale, så vi passerade detta myller och hamnade i ett nästan likadant när vi kom dit. Tur med gps, men kunde vi lita på den - då den spelat oss små spratt under tidigare turer?

Efter lite köer, broöppningar och dylikt kunde vi svänga in vid hotellet och checka in på vår sista anhalt för den här gången. Sex nätter ska spenderas här vid Atlanten, med en del utflykter på agendan.

Kö till incheckningen, men när vi väl är på plats kan vi konstatera att det här känns gott - en lägenhet med separat sovrumsdel och bäddsoffa i allrummet, en kökshörna och ett pyttelitet badrum (helt olikt de tidigare, men ok) och så balkong med morgonsol och behaglig skugga på eftermiddagen. Känns lite lyxigt, men de kör med inredning och köksprylar från vårt supersvenska stora möbelvaruhus:):)

Poolen praktiskt taget utanför dörren, lugn och härlig musik i trädgården där det också finns flera sittplatser och gasolgrill. Nu blev det grillat med tillbehör och gott vin, så befriande att bara sitta där och slappa en varm kväll och sedan strosa en sväng på strandpromenaden! Och det tog inte ens fem minuter att gå ner till stranden! Livet på en pinne:)

Det märks tydligt att det är ett annat tempo här och mer ungdomligt. Vi har tydligen tur med vädret och har hamnat i en ovanligt hög värme för den här perioden och det märks en tydlig skillnad mot västra sidan, där vinden var något mer friskt fläktande och vattnet kyligare. Här är det bara att promenera ut i vattnet och njuta. Luftfuktigheten är något obekväm för min del, men jag vänjer mig bara efter någon dag på något märkligt sätt. Vi har det skönt och nu ska vi bara bestämma oss för hur dagarna ska spenderas på bästa sätt, så att vi hinner se vad vi vill men ändå känna att vi har semester och får sola och bada också ... våra utflykter får komma i ett inlägg för sig själv.

Nu ska jag dra mig till köket och ta tag i kvällsmaten, fredagsmyset består idag av hjortfärsbiffar med gott potatismos och rårörda lingon.