onsdag, april 30, 2014

Vardagslyx - dagens bloggutmaning

 
Det finns ju egentligen en massa sätt att sätta guldkant på tillvaron, att göra vardagen lite lyxigare. Men för mig blev valet enkelt att välja ut en special sak till dagens inlägg och bidrag i Tatjanis bloggutmaning - Vardagslyx.
 
Att inte vara anställd på heltid. Det är vardagslyx för mig!
 
Det innebär att jag har möjlighet att lägga mer tid på familjen och hemmet, kunnat starta ett litet hobbyföretag och att jag nu funderar ännu er på vem jag vill vara:) Vad vill jag göra mer i livet? Jag har ju minst femton år till före pensionen, om inte tjugo!
 
Tänk om jag kunde komma lite närmre det här citatet:

Bild lånad från Balansekonomi
 
Det var ett tag sedan jag kände så, kan jag säga. Men jag är ändå ödmjuk inför det faktum att jag faktiskt har ett jobb som drar in en liten ekonomisk trygghet. Och som sagt, jag lever vardagslyx och är väldigt tacksam för att det är möjligt just nu.
 
Sen kan man ju faktiskt fundera lite över citatet ovan, är det ens möjligt? Ledig vill väl alla vara ibland, att bara skrota runt, läsa en bok, umgås med nära och kära ... ja ni vet, allt det där som hör till det riktigt goda i livet. Ha lite vardagslyx, helt enkelt;) Även om du nu lever i din dröm, är det alltid så drömlikt som det kan verka innan man väl är där?
 
Vill du ser fler inlägg på temat Vardagslyx - kika in hos Tatjanis!
 
Ha en fin Valborgsmässoafton!


5 kommentarer:

  1. Åh, så klokt! Vet inte om det är möjligt att leva enligt det citatet, men det är väl jättebra att ha något att sträva mot!
    Ha en fin Valborg!
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen en strävan man ska ha. Alltid en guldkant på tillvaron. Ha en fin Valborg! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Helt fantastiskt som du har det. Det är verkligen lyx att kunna ha tid att vara med sina barn och ägna sig mer åt sin hobby. Något man inser när man jobbar mycket som jag gjort i perioder. Fin valborg! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Det där citatet satte huvudet på spiken och jag tror verkligen att det går att göra. Som du vet slutade jag mitt jobb för ett tag sedan också och håller på liksom du att bygga upp ett litet företag. Men just nu spenderar jag massvis med tid med barnen och njuter. Jag tror att om vi slutar konsumera så mycket onödigt som vi gör så skulle vi också ha råd att vara hemma mer, jobba mindre om vi vill;)

    Fint bidrag
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  5. Ja...För en del verkar det vara möjligt. Men jag tror att det är många faktorer som spelar in. Väldigt många. Jag för min del får vara glad att vi faktiskt har jobb och båda två till och med. Här finns inget att välja på och hög arbetslöshet. Slösar inte pengar och äger inte ens en skoter som de flesta här har. Både en och två. Ingen fyrhjuling, miniskoter till barnen, stuga i fjällen (förutom mitt barndomshem vi kan använda), inga utlandsresor eller semestrar. Och min sambo är ryggopererad och sjukskriven sen ett år tillbaka. Nej jag kan verkligen inte förstå hur vi skulle kunna leva eller göra annorlunda. ja förutom att vinna pengar då :)) Kort sagt menar jag att det är många, många faktorer och förutsättningar som spelar roll. Man måste ha tillräckligt mycket från början för att kunna börja klara sig på ännu mindre. Ha tillräckligt från start för att kunna ännu mer prioritera. Om du förstår vad jag menar genom mitt svammel :)

    Kram!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz