tisdag, april 29, 2014

Vem vill du vara?

 
Hur ser du dig själv? Hur tror du andra ser dig? Spelar det någon roll? Kanske är vi som kameleonter, skiftar beroende på var vi är, med vem vi är och vilken roll vi har.
 
Jag gick en gång en kurs i personlig utveckling där vi fick försöka plocka fram våra olika delpersonligheter. Jag rotar fram dokumentationen och hittar mina funderingar kring just detta ämne. Intressant läsning, jag har inte tänkt så mycket på detta förrän alla började fråga hur det kändes att fylla femtio. Skadar inte att ta sig en funderare.
 
För ett antal år sedan hade jag inte haft ett dugg problem med att svara på frågan "Vem vill du vara?". Svaret hade blivit "Den perfekta", i alla avseenden. Som tur är har jag gjort drastiska omvärderingar! Det fanns inte en chans att leva upp till mina föreställningar om vad det egentligen innebar att vara perfekt.
 
Ibland kan det blixtra till och jag får den där irriterande känslan och missnöjet som pyr när det inte blir som jag förväntat mig. Ett tydligt och bra exempel är när kakan eller maträtten misslyckas, gästerna är snart här och jag kanske inte känner mig helt bekväm med alla som ska komma. Jag behöver något lyckat att gömma mig bakom. Nu händer det inte så ofta som tur är. Jo, att maträtterna inte lyckas händer emellanåt men att det kommer hem folk till oss som jag inte känner mig bekväm med ... finns ju inte någon anledning att bjuda hem sådana:)
 
Men jag vet, det är så dumt! Högst mänskligt att känna sig osäker ibland och helst vilja gömma sig bakom prestationer. Vi duger som vi är även om maten inte blir perfekt varje gång! Och vi är samma personer oavsett.
 
Jag har slutat upp med att försöka vara perfekt. Jag gör saker jag tycker om med glädje istället för med prestationsångest.
 
Men det svarar ändå inte på frågan om vem jag vill vara.
 
Jag måste faktiskt få återkomma. Behöver ta ytterligare en funderare kring detta. Min målbild förändras, svaret är inte konstant. Så måste det få vara. Tror det är ganska sunt. Jag har ju en susning om vad jag värderar mest.
 
Vem vill du vara?
 
Imorgon blir det bloggutmaning hos Tatjanis - temat är Vardagslyx!
 
Vi hörs<3


3 kommentarer:

  1. Vilken svår fråga, vem vill du vara? Ja undrar vem jag vill vara. Jag vill nog vara en som presterar, ligger på topp, gör nytta, gör mycket. Ja som du ser så har jag endel att jobba med,) Men jag är medveten om mina lite för höga ambitioner och jag arbetar med dem nästan varje dag. När jag var yngre var jag bra på att vara olika med olika människor, jag är fortfarande duktig på det fast skillnaden nu är att jag har en grund en stadig sådan som aldrig ändras oavsett sällskap. Jag tror vi alla är olika beroende på vem vi är med men det viktiga är dock att vi har något stabilt och stå på några fundamentala åsikter som vi aldrig släpper. (

    Vilket bra inlägg;) nu fick jag mycket att fundera på så här på kvällskvisten.

    Önskar dig (vem du nu än är;) en trevlig kväll
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  2. Många kloka ord du skriver. Visst är det en svår fråga. Tror nog man är olika i olika sammanhang. Men desto äldre man blir desto mindre bryr man sig om vad andra tycker och tänker. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Jag vill när jag är gammal känna mig nöjd över hur mitt liv blev, trots svårigheter som ändå hör till. Jag vill inte känna mig bitter över saker som inte blev. Kan man önska det tro. Att det ska bli så.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz