söndag, maj 25, 2014

En vecka i maj

 
Ingen ovanlig vecka egentligen.
Men intensiv.
Mannen iväg på tjänsteresa och jag jobbar mer än vanligt.
Värmen slår till och jag förgås lite ...

 
... men jag klagar inte. Vill bara inte jobba då.
När det är varmt och solstolen är mer rätta läget.

 
Njuter av kvällarna med värmen som ligger kvar
och solen som trillar ner bakom hustaken.

 
Plockar in de första liljekonvaljerna.
Ställer dem i farmors gamla glasvas.
Den har säkert hyst mången liljekonvaljer genom åren.

 
Njuter ledig fredag med frukost på terrassen.
Solar nästippen och saknar dottern.

 
Dottern, som vi lämnade för avfärd till Dublin.
Som kommer hem ikväll.

 
Stoppar en jordgubbe eller två i munnen.
Söta och nästan solvarma.

 
Efter städning och tvätt kan jag få belöna mig.
Med frysens sista kanelbulle och hemgjord jordgubbssaft.
En stund i solen blev det också.

 
Mannen min och jag inleder fredagskvällen med cider och öl på terrassen.
Vi tar det lugnt, slappnar av och känner in helgen.

 
Det kommer åska och regn på natten.
Vilket gör trädgården än mer prunkande på lördagsmorgonen.

 
Vi tar faktiskt en champagnefrukost,
mannen min och jag.
Planerar lite sommarnöjen.
Funderar på Midnattslopp och hälsan.

 
Dricker lite mer skumpa och äter grillade läckerheter.
Tar en bypromenad och hamnar på vänners terrass.

 
Tänk vad hemmaplan kan bjuda på en helt vanlig vecka.
En vecka som på något vis inleddes lite rörigt, men som rullade på.

 
Längs bygatan slår det ut ...

 
... både det ena och det andra.

 
Sjön ligger ganska lugn.
Det är vackert i vår lilla by.

 
Och det är sommar.
Vilket gör mig lite förvirrad.
Det är bara maj.
 
Ha en fin söndag och Mors Dag!
 

5 kommentarer:

  1. Åh så fint ni har det i er omgivning! Ni ser ut att ha haft en bra vecka trots mycket omkring er. Njut nu söndagen...
    Kram
    //www.baraanna.se

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig bildkavalkad och så texten till, de små orden som säger så mycket. Tack för det och den fina känslan det gav!

    Hoppas du får en fin vecka och flera anledningar till att få njuta :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  3. Härligt! Och fina bilder.
    Visst är det förvirrande, maj men ändå sommar.
    Värmen är som ett täcke just nu och allt bara exploderar i naturen.
    Har längtat efter det här.

    Kram och fin vecka//Hannis

    SvaraRadera
  4. Ett sådant fantastiskt vackert inlägg, så vackra bilder.
    Ja tänk sommarvärme i maj
    Hoppas nu det håller i sig även i juni.

    Önskar dig en fin start på veckan
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  5. Vilket vackert inlägg, hela den där känslan av harmoni och lycka bara trillar över mig. Ljuvligt. Kram Åse

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz