torsdag, juni 26, 2014

Ombytligt

 
Tänk vad vädrets makter kan spela oss spratt och ställa till det en hel del i vår tillvaro. Den här veckan har verkligen bjudit på ombytligt väder, så här långt.
 
I tisdags morse låg daggen så vackert över ängarna och cykelturen till jobbet blev väldigt behaglig. I varje fall om man bortser från den där förfärliga uppförsbacken ... vem sa att Skåne är platt? Men vackert morgonljus, bräkande får och ljuvliga vyer får kompensera.

 
I tisdags eftermiddag drog det här ovädret in, gissa om jag var glad att jag kommit hem igen. Det där vill man inte hamna i på cykel, vill jag lova! Från strålande solsken och klarblå himmel med några enstaka stackmoln till blåsvart och hotfullt på några minuter.
Men om jag vetat vad den här torsdagen skulle bjuda på hade jag inte tyckt att åsksmällarna i tisdags var något att orda om överhuvudtaget.

 
Det här mötte mig när jag kom hem i eftermiddags. Hagelkorn, stora sådana, låg kvar i drivor lite varstans. Det regnade inte, det var skyfall och jag är övertygad om att åskan var rakt över mig när jag närmade mig vår lilla by. Det spelade ingen roll att jag skruvade upp radion, jag hörde smällarna och dundrandet ändå och blixtarna ska vi inte tala om. Jag har nog aldrig sett något liknande i dagsljus förut! Hade jag kunnat så hade jag blundat, men då blir man ju ingen bra bilförare precis.
 
Dock mötte jag en bil som kom körande mitt på vägen och inte flyttade sig en millimeter, det var när jag behövt köra i diket för att inte kollidera med honom. Vad är det med folk nu för tiden? Igår var det likadant, dottern körde när vi varit och plockat jordgubbar och vi fick möte där de mötande hade gående på sin sida och ändå tar de "vår" väghalva i anspråk och gör så att vi får bromsa in och släppa förbi dem. Den ena bilen höll nästan på att köra på de gående. Definitivt inte vad varken jag eller dottern fått lära oss när vi tog våra körkort! Skärpning säger jag till medtrafikanterna.
 
Hur det gått med trädgården? Ja, vad ska jag säga - salladen såg ut som om det varit ett galet marsvin i farten tyckte dottern, lobelian helt sönderslagen som ni ser på bilden, örterna kommer nog repa sig igen och kanske till och med salladen men den vackra dahlian slokar och nerium oleander kan nog tänka sig bättre väder. För att inte tala om funkian - stora hål i bladen, ser ut som om den blivit drabbad av en jätteinsekt (skjuten med hagelbössa enligt mannen min).
 
Uterummet var översvämmat och jag fick tillbringa ett par timmar med att svabba och torka och rädda växter som blivit ganska övervattnade. Inte precis vad jag tänkt mig idag. Men jag överlever och tänker mer på lantbrukarna och odlarna som blivit drabbade av det här, vilken katastrof att få skördar förstörda och se sin inkomst gå till spillo! Då kan man prata om problem.
 
Men jag ska erkänna att jag är ganska trött nu, både i kropp och knopp. Jag behöver en mental flytväst som Ernst sa ikväll, vad jag skrattade - vilka uttryck den mannen har:) Men visst är det ett bra ord, tänker jag absolut använda.
Och med risk för att trampa på någons tår, vare sig ljusstakarna eller kronan föll mig i smaken. Lika bra att vara ärlig. Men vilket hus! Kan nog bli bra det där. Och så lite skärpning åt Ernst också, det är väl självklart att Ester har kört mjölkkannor på kärran! En sådan hade farmor och farfar också, även jag fick åka på den ibland:)
 
Nej, nu får det vara nog för idag. Det blev inte bloggat varje dag den här veckan och jag har inte härjat inne hos er, men jag "chillar" och försöker återfå inspirationen, energin och skaparlusten. Imorgon är det ledig fredag, avslappningsmassage och jag vet i sjutton om jag inte skulle ta och sätta mig i kreativitetshörnan min och dra igång ett projekt;) Strunta i alla måsten och borden och bara slappna av i ordets alla bemärkelser.
 
Tack för alla era härliga kommentarer, ni är underbara<3
 
Stora bamsekramen till er allihop!


4 kommentarer:

  1. Hej Suz! Längesen jag var ute i bloggosfären och kikade runt och hälsade på - jag känner igen mig i din känsla du beskrev i förra inlägget men man hinner ju faktiskt inte med allt om man inte ska leva som en duracell-kanin. Det är dock något som jag själv också behöver bli påmind om ofta, får så dåligt samvete när saker ligger ogjorda...
    Er hagelstorm var verkligen något i hästväg! Tråkigt att få växtligheten söndertrasad. Man vänjer sig visst aldrig vid vår ombytliga svenska sommar, hoppet finns där år efter år att det ska vara underbart soligt väder varje dag med en och annan liten fin regnskur helst på natten, eller hur?
    Må så gott!

    Eva

    SvaraRadera
  2. Mental flytväst....mycket bra uttryck! Det måste jag komma ihåg....

    Och detta väder! Fy vad du drabbades!! Riktigt så illa har det inte varit i min del av Skåne, men regnat har det gjort....en masse! Känner igen din beskrivning av trädgården...många blommor som "slagits" sönder av de tunga dropparna och bladen ser ut som om någon gnagt på dem...tråkigt.... Ogräset däremot gillar det och frodas som bara den!

    Kram Jennica

    SvaraRadera
  3. Helt ofattbart hur vädret kan bli. Hoppas inte alla dina växter tog stryk. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Har hört talas om ert oväder där nere i skåne, här har vi som tur var inte haft något oväder att tala om. Lite åska på håll och en hagelskur är vad vi kan skryta om (om man nu skryter om oväder, kanske man inte gör utan tacksam är kanske ett bättre ord)

    Dåliga bilförare finns det gott om, så det gäller att se upp i trafiken.
    Kram
    Annie

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz