måndag, september 22, 2014

En helg i huvudstaden

 
Tänk vad en helg går fort! Och på resande fot tenderar den att flyga iväg i ännu snabbare takt. Det blev mycket promenader eftersom Stockholm visade sig från sin allra bästa sida i strålande solsken och klarblå himmel. Mannen min och jag kom upp lite i förväg innan resten av gänget och hann "göra stan" innan lunch redan på fredagen. Ingenting fick dock följa med hem i väskan, absolut ingenting. Trots att jag hann besöka både Edblad & Co, Esprit och Leilas Generalstore under helgen. Och det var faktiskt också de enda butiker jag var inne i, var inte alls shoppingsugen faktiskt!

 
Vi hann med att äta luncher, sitta ner och ta en öl eller cider, promenera och promenera och promenera. Vädret var alldeles för fint för att springa omkring i affärer och vi försökte verkligen ta till vara sensommarvädret och njuta av fina utsikter, åka Djurgårdsfärjan och sitta ute så mycket som möjligt. Vi var fjorton stycken som var uppe i huvudstaden tillsammans och självklart spred sig gänget något emellanåt. Denna vackra stad har mycket att erbjuda och olika smak är helt naturligt.
 
Vackra fasader är det gott om och att lyfta blicken uppåt är riktigt intressant. Och så mycket vatten det finns i den här staden, självklart bidrar det till att göra den vacker. Synd att alla båtrundturer hade tak på sina båtar, annars hade det nog blivit någon liten tur i solen.
 
 
Tyvärr hade vi en karta med oss som hade helt felaktig information och som lurade flera av oss ut på Skeppsholmen för att ta oss till Fotografiska muséet. Ni ser bildbevis ovan, på att jag inte drömt utan verkligen fått upplysningen från kartan. Inte sjutton ligger det där! Så det fick vara för den här gången också, men någon gång ska vi nog ta oss dit också.
 
Det var ju ändå solsken, för fint väder för inomhusaktiviteter och en del gick ut på Kastellholmen också, men då var mannen min så gullig att han gick och satte sig på en bänk med mig och vilade. Förkylningen har inte gett med sig ordentligt för någon av oss och att det känns som att andas genom ett sugrör emellanåt var en väldigt bra beskrivning jag fick i helgen. Mannens hosta vänder ut och in på honom och jag hade dessutom fått skoskav, trots genomtänkt val av skor just för att jag visste vi skulle gå mycket! Nu var det helt plötsligt jag själv som kände mig som en energitjuv:( Hoppas jag inte var för dryg!

 
På lördagskvällen var det dags för besök på Cirkus och "Livet är en schlager". En härlig föreställning som satte sig ordentligt i själen. Skratt och gråt ligger nära varandra och så även den här kvällen. En duktig ensemble ger oss en riktigt bra kväll och det här är det bästa jag sett på väldigt länge!

 
Har ni möjlighet så se den! Peter Jöback och Helene Sjöholm har ju suveräna röster och sjunger med en inlevelse som få. Och Jonas Helgesson och Johan Glans bidrar också stort till att helhetsintrycket blir toppen! Tillsammans med hela ensemblen och musiken går föreställningen verkligen rakt in i hjärtat och det har vi med oss när vi går därifrån. Det finns scener där jag misstänker att inte ett öga är torrt i hela salongen.
 
Söndagen bjöd på ännu mer promenerande, i lugnt tempo för nu var både mannen min och jag rätt medtagna. Det tär på kroppen när huvudet dunkar, man knaprar Ipren och inte får riktigt den sömn man behöver på grund av hosta, ont i halsen eller sprakande öron. Saknade att kunna njuta fullt ut och ha humöret på topp. Men helgen har varit riktigt kul ändå! Och tänk att det är så mycket folk ute på stan en helt vanlig söndag i Stockholm! Rätt skönt att vara hemma i lugnet och tystnaden igen. Storstäder i all ära, men i lagom dos:)
 
Sköt om er!


3 kommentarer:

  1. Så härligt det låter trots era förkylningar. Jag älskar Stockholm en härlig stad. Ännu bättre när ni fick så fint väder. Hoppas ni mår bättre nu. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Hej Suz!
    Vi verkar turas om med helgresor till huvudstaden!! Vi var där veckan innan och njöt också av underbart väder. En kollega var också på musikalen du såg nu i helgen, hon var lika begeistrad. Kul!
    Krya på dig!
    Kram Anna
    Ps. Tack för det härliga mailet du skickade, jag kan tyvärr inte helgen i oktober som föreslogs.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig Stockholmstur du gjort. Blir lite sugen på en tur till Stockholm

    Kram Kajsa

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz