tisdag, september 30, 2014

Färgklick och tänkvärt

 
Vi har nått den trettionde september redan! Löven har börjat skifta färg och i vår trädgård har apeträden (rönnsumak) nu en härlig, rödorange färgton. Det vackraste med hösten, färgklickar i skog och trädgård.
 
 
Och istället för att beklaga oss över dåligt väder, att dagarna känns kortare och den envisa förkylningen - låt oss komma överens om att prata om sånt som får oss på gott humör istället. Vi bestämmer att vi ska sprida våra glädjeämnen och inspirera varandra istället för att så lätt komma med sånt som får oss tunga i sinnet.

 
Nu menar jag inte att vi ska stänga in allt det negativa inom oss och inte våga lufta några problem vi kanske behöver hjälp med eller känner att vi måste ventilera med någon annan. Det vore ju ingen alls bra idé. Nej, jag menar mest det där allmäntillståndet som ibland råder både hemma och på jobbet. Fy vad det är trist med höst! Usch vad tråkigt det är att vara så trött hela tiden! Nej, det är inte ett dugg bättre idag - lika tråkigt! Och mörkt, varför ska det behöva vara så mörkt!
 
Inte piggar vi upp varandra med sånt prat! Nu gör vi slag i saken och gör oss själva uppmärksamma på vad vi säger, så att vi åtminstone inte själva bidrar till den här andan. Blir det för mörkt tänder vi ljus. Känner vi oss trötta så piggar vi upp oss med en fruktsmoothie eller en god kopp te, kaffe eller choklad. Och bjuder på det till dem som gnäller lite ... nog skulle du själv bli glad för något sådant?
 
 
Det var precis sådana tankar jag fick när jag steg ur bilen på vår infart idag. Kom hem efter ett par extra timmar vid skrivbordet och kände mig lite vissen. Jag tar mitt jobb på allvar och ibland är det svårt att lämna alltihop kvar på skrivbordet när jag åker därifrån. Lite funderingar sitter nästan alltid kvar i huvudet på väg hem. Men när jag såg trädet med sina vackra löv där på vår infart, tänkte jag att visst är det härligt när bara en sån sak kan pigga upp ditt sinne.

 
Att få hämta kameran och sedan dela med mig av färgklicken och tankarna till mina fina bloggvänner. Till alla som hittar hit. Jag förundras ständigt över hur det ibland kan dyka upp kommentarer från nya läsare och alltid blir jag lika glad.
 
Må nu så gott, ta hand om er och var snälla mot er själva och varandra.
 
Vi säger hejdå september och välkommen oktober!

2 kommentarer:

  1. Hej Suz!
    Vilket härligt inlägg och kloka ord! Trött ikväll men inget som inte går att mildra med en riktigt god bok!!
    Önskar dig en fin onsdag imorgon!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Tänkvärda ord och härliga bilder!
    Kram Helen

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz