fredag, oktober 31, 2014

Hur mår du bäst?

 
Jag lägger in bilderna och börjar skriva på dagens inlägg, utan att ha vare sig ämne eller rubrik klara. Naturligtvis finns det en grundtanke, men som så ofta när jag börjar skriva, så växer det fram allt eftersom. Något av charmen med att blogga för mig. Och att jag alltid spretar både hit och dit. Känns så skönt att inte behöva hålla mig till något bestämt fack. Det är inte min starka sida har jag märkt.
 
Och det för mig osökt in på allt som jag finner avkoppling i. Det spretar också hit och dit. Ibland är det vansinnigt roligt att baka, ibland vill jag bara slå mig ner i soffan och läsa. Idag fastnade jag med datorn i knäet och fick ihop en väggalmanacka för 2015 som vi kan ha antingen i "kontoret" eller i min lilla "kreativitetshörna". Tyckte det var ett bra tillfälle att använda våra foton på när jag ändå fick ett erbjudande med 2 till priset av 1. Och min kalender ligger ju redan klar för beställning:)
 
Dessutom får jag passa på att ta lite extra tid vid datorn när jag är ledig, och göra sånt som jag gör för nöjes skull och inte har med jobb att göra. Jag har tyvärr märkt av att mina ögon blir betydligt mer ansträngda nu för tiden, vilket tyvärr minskar min närvaro här i blogglandia i veckorna. Det får bli desto mer på helgerna, när livet i verkligheten ger utrymme för det:)
 
Sådana här dagar kan vara så välbehövliga! Ta det helt i min egen takt, äta när jag vill, dricka kopiösa mängder te, leka med bilder, längta efter en utlandsflytt när jag ser "En plats i solen" och "En plats på landet" eller fundera på om det inte är dags att byta yrkesbana och ge sig in husbranschen när jag ser "Property ladder". Dagdrömma helt enkelt, en härlig sysselsättning!
 
Som tur är har jag passat på att tvätta lite också mellan varven, tvättkorgen var överfull! Tänk vad lätt det är att förtränga sådana uppgifter ibland. Men veckostädningen hade jag förhandlat bort den här veckan, den stod dottern för. Jag erbjöd henne helt enkelt att betala för ett plagg hon hittade när vi var på frukostshopping för en veckan sedan, mot att hon städade huset den här veckan:) Lyxigt tycker jag! Bra bytesaffär.
 
 
Bild hittad på Facebook
 
Som ni kanske förstår är jag ledig idag, medan mannen min jobbar och dottern hälsar på hos pojkvännen som är hemma på permission från GMU. Det kändes först väldigt tomt i huset i morse, men timmarna har bara rusat iväg och jag har knappt ens hunnit tänka på alla olika små projekt som seglade omkring i tankarna som tänkbara punkter på dagens agenda. Det var nog dags för en sån här lugn och tyst dag bara. Skrota omkring i mjukiskläder och dricka te. Saknar alltid familjen, är nog en "flockmänniska" när det kommer till den biten, men kan ändå uppskatta att vara själv ibland.
 
I vilket fall är orden på bilden ovan viktiga att tänka på. Kanske ännu mer med en vuxen, arbetssökande dotter i huset. Det kan vara helt okej att få skrota omkring någon dag då och då, men om det blir dag efter dag, vecka efter vecka som blir till månader, med huvudsyssla att skicka in jobbansökningar som sällan ger något resultat - då får man alldeles för mycket tid över att leta fel på både sig själv och sin omgivning! Klart vi försöker peppa och stötta, men ibland räcker man inte riktigt till ... tålamod prövas på alla håll.
På måndag ska hon börja "skolan" igen, en 15-veckors kurs med en hel del praktik inbakat, som förhoppningsvis kan ge henne lite nytändning, lite fokus och nyttiga kontakter. Önskar gullungen vår stort lycka till, förstår så väl att det är tungt att inte riktigt veta vad framtiden bär med sig och inte veta vad man vill. Men nu känns det som om en väg att slå in på är funnen och hon åtminstone kan börja ta sig mot ett önskat mål. En bit på väg!
 
Hoppas ni också har en bra fredag, att ni får en chans att koppla av ibland och bara ta det lugnt. Det är skönt för både kropp och själ. Jag har kommit fram till att jag är en typ av de där "starksköringarna" som emellanåt behöver tömma huvudet på alla intryck som jag matas med mest hela tiden. Smälta och njuta av saker jag upplevt, ta in allt som pågår runt mig hela tiden. Reflektera över tillvaron helt enkelt. Jag är inte typen som klarar av att rusa på oavbrutet. Jag behöver få stanna upp och tänka efter ibland.  Det är viktigt det där, att få ta hänsyn till hur vi fungerar. Hur vi mår bäst. Vi är alla olika, men för mig är det här viktiga bitar.
 

 Ha det bäst, finingar<3
 


2 kommentarer:

  1. Hej Suz!
    Härligt inlägg! Jag bloggar av samma anledning, det där att få en chans att uttrycka sig men utan några regler eller måsten. Skriva när det känns stimulerande! Med två små hemma får orden ofta stå tillbaka på bloggen just nu och bilderna tala för sig själva. Men det känns helt ok det också.
    Du njuter av samma program som jag ser jag här! De är bara för härliga!
    Ser fram emot första advent mkt!! (dopet hamnade en annan helg, så inga hinder i vägen!).
    Imorgon väntar vårt första besök på Skånes djurpark!
    Trevlig helg Suz!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Fint budskap i tavlan. Det ligger så mycket i det du skriver. Jag är en som rusar på i nog allt för hög fart ibland. Fast den här veckan har varit ljuvlig. Jag har bara stannat upp och gjort kul saker. Man skulle ta ledigt oftare. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz