lördag, oktober 11, 2014

Mordgåta, migrän och fredagsmys

 
Fredag igen, var tar veckorna vägen? Men det är klart, när helgen är fullmatad och arbetsveckan är intensiv så rusar tiden extra mycket. När det dessutom trängs både roliga saker och måsten på agendan kan det bara gå på ett sätt - fort!
 
Förra helgen var ju både mysig afternoon tea med fina bloggvänner och cabbetur också med andra fina vänner. I veckan har det jobbats och tampats med fullmåne och i torsdags kväll vankades det även mordgåta på Gärsnäs slott. Tack fina Helene O för att du tänkte på mig! En annorlunda kväll fylld med många skratt och mycket huvudbry att försöka lista ut vem mördaren var. Så duktiga ni är! Vad roligt att du fortsatt vara den där härliga lilla teaterapan (sagt i vänlig och beundrande ton!) som jag lärde känna i gymnasiet:) Ni kommer sätta premiären som en smäck!
 
Uppenbarligen tyckte mitt huvud att bryderi med både excel, fullmåne och mordgåta blev alldeles för mycket. I fredags morse vaknade jag med en galen huvudvärk. Trots att en annan snäll vän tänkt på mig och införskaffat en ögonmask åt mig! Tack goa B, jag har somnat gott om kvällarna med ögonmasken på. Och lika förvånad är jag varje morgon när jag vaknar utan den, men inte har en aning om att jag tagit av den. Och ändå ligger den snyggt placerad på sängbordet ...
 
Nåväl, mannen min hämtade värktabletter och vatten och jag vilade ytterligare en stund. Som tur var gav den värsta värken med sig och jag lyckades mobilisera styrka nog att ta ännu en bakfredag. Nytt bröd, fröknäcke och en västerbottenostpaj fixades till kvällens kräftmys med familjen. Gjorde lite tryffel också när jag ändå var igång i köket. 
Mannen fångade svenska kräftor i Småland för ett tag sedan, men eftersom dottern inte var hemma då och vi var helt kassa i halsen frös vi dem efter tillagning. Idag kom äntligen ett lämpligt tillfälle att äta dem. Mums, säger jag bara. Alla andra ord är överflödiga. Och till dessert blev det chokladtryffel och en irländsk Guinness. Annorlunda, men kul att ha smakat.
 
Men innan maten hann mannen min klippa gräset och jag fick in våra Nerium i uterummet samt planterade lite ljung utanför ytterdörren. Det var dags att byta ut den stackars illa åtgångna pelargonen och nu ser det lite snyggt ut igen. Och den champagnefärgade rosen på bilden? Inhandlade ett par buketter Fairtrade rosor att förgylla helgen med, det får man unna sig ibland. 
 
Vad bär den här helgen med sig i övrigt då? Verkar bli fåtöljköp till dottern, cabben ska sättas in och i ugnen står det ett långkok som ska avnjutas på lördagskvällen. I skrivande stund har fredagen övergått till lördag och det är hög tid att nanna kudden.
 
Ha en mysig lördag<3


4 kommentarer:

  1. Alltså mordgåta! Sånt där tycker jag är så roligt. Har bara varit på en men jag skrattade så jag tjöt=)) Det blir en del galna teorier.

    Så skönt att huvudvärken släppte och att du fick en bra dag /Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Det lät spännande med mordgåta. Har funderat på att gå på en sådan tillställning men inte fått tummen ur, kanske ska jag försöka göra det ändå ;) Värk var den än må sitta är verkligen kass. Skönt att din tog till flykten!
    Ha en härlig helg!
    Kramen

    SvaraRadera
  3. Vad full i skratt jag blev när jag läste om ögonmasken! Jag har också funderat på att gå på det där mordgåte föreställningarna, får se om det blir i höst!

    Ha en härlig lördagkväll!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Suz! Å, härligt med afternoon tea, bloggträff och åka cab!

    Det här med mordgåtor…love it! Skulle vilja vara med.

    Ja, jätteskönt att din huvudvärk är bättre. Det påverkar allting när man har ont. Nu är det helg så jag hoppas ni har det riktigt bra och kopplar av.

    KRAM

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz