fredag, november 14, 2014

Göra det lite mysigt

 
Nöjd med mig själv sjunker jag ner i soffan med gravlaxmacka till lunch. Följt av en kopp te sittandes under filten. Ljusen är tända och det är grått och trist utanför. Då får vi göra det lite mysigt.
 
Drömmer mig bort till England när tv:n rullar med En plats på landet, men trivs bra här hemma. Städningen är avklarad för dagen, tvätten likaså. Undras tro om jag ska ge mig på att börja rensa i jullådorna idag. Det behövs, det är ingen tvekan om det. Varje år används dekorationerna som ligger överst. Misstänker att det finns en del överraskningar i botten ... men förmodligen inga direkta höjdare eftersom de glömts bort. Återstå att se - har vi nu börjat rensa så är det lika bra att fortsätta.


 
En liten stund i köket väntar också. Jag har plockat fram ingredienser för att röra ihop en pepparkaksdeg (!) med dinkelmjöl. Lite halvnyttigt tilltugg till kvällsteet, sockret är ju fortfarande med. Jag har lite svårt att förlika mig med annat än vanligt socker, möjligen kokossocker men det är ju snudd på lika onyttigt. Försöker dra ner lite på mängden istället, där det går utan att tulla rent för mycket på resultatet. Skurna ska de här kakorna vara, inga formar här inte. Passar bra såhär på höstkanten, när det är snudd på lite för tidigt att starta julen. Närmre jul kanske jag tar mig tid att själv fixa pepparkakshjärtan, grisar och bockar. Det är ju lite pill, men oftast mycket godare än de köpta (där jag för övrigt inte hittade någon sort utan palmolja!). Ett par plåtar räcker dessutom oftast, hur många gånger har vi inte kastat de sista i burken för att vi slitit med att baka alldeles för många.
 
Suget finns dock, efter lite julmys ... inte tomtar och sådär, men glögg, lussebullar, pepparkakskryddor och massor av tända ljus. Kanske till och med lite ljusslingor. Och te i mängder, gärna med en klick honung i. På bilden ovan ser ni en burk som mina fina föräldrar gav oss när de varit i Italien tidigare i år. En lätt smak av apelsin. Hur gott är inte det i en kopp Earl grey de luxe!

 
Kardemummakärnorna ska krossas i mortel står det i pepparkaksreceptet. Klart att farmors gamla mortel lyfts ner från hyllan och snart kommer en ljuvlig doft att sprida sig i huset. Nåja, i köket i varje fall. Och det står lussebullar också på listan. Fast jag kör varianten kanelbullar med saffran i degen den här gången. Så spar vi de traditionella till Lucia. Eller i varje fall till första advent;)
 
Ni hör ju, här är en bloggerska till som inte riktigt kan hålla sig från julmyset. Och vad gör väl det, med två veckor kvar till första advent kan vi väl få lov att tjuvstarta lite. Ingen skada skedd. Det är ju ändå mysigast fram till jul och möjligen över nyår.
 
Gnuggar också på hur jag ska göra det riktigt mysigt om två veckor, när jag bjudit hit tre fina bloggvänner på lite brunch och så ska vi gå på Sövde Musteris julmarknad. Jag ser verkligen fram emot att få ha dem här, ska bli så kul! Ja, jag lovar att inte stressa men jag kommer säkert ändå "go all in" för julmys;)
 
Önskar er alla en riktigt mysig fredag<3


1 kommentar:

  1. Nä julmys vill man ju ha redan. Jag är så sugen på att börja pynta lite jag med. Kanske kommer det fram lite mer med stjärnor, mossa mm. Så trevligt det låter med julmarknad. Det ska jag och barnen gå på i början av december. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz