söndag, november 09, 2014

Rapport från rensarfamiljen

 
Oj, redan söndagskväll och inget blogginlägg sedan i onsdags! Händelselöst har det inte varit. Full rulle och ingen datortid över. Kanske ingen riktig känsla heller för den delen. Bloggkänsla alltså. Och då låter jag hellre bli. Verkliga livet har varit högprioriterat. Tillsammanstid, skogspromenad och mys.
 
I torsdags var jag på ögonkliniken och gjorde en ny synfältsundersökning och det såg bra ut sa sköterskan, vilket naturligtvis var skönt att höra. Men medicinering och nya undersökningar kommer fortsätta. Diagnosen kan inte fastställas än. Jag försökte få så många svar jag kunde av en hjälpsam sköterska. Jag börjar landa i detta nu, är glad så länge min syn inte försämras. Jag får helt enkelt ta en dag i taget när det gäller den här biten. Underlätta vardagen så mycket det går, som att byta till bättre glas i mina bågar och använda linser enbart vid vissa tillfällen. Är ödmjuk för livets svängningar och tar situationen på allvar men inser ändå att det finns de som har det mycket värre.
 
Efter min undersökning gjorde jag Lund och alla inredningsbutiker jag kunde hitta. Roligt att få lite inspiration och kanske också hitta lite julklappstips att fundera på. Sedan mötte mannen min upp för lunch och vi fick en mysig eftermiddag tillsammans. Dottern kom också in och vi belönade oss med nya mobiler inför helgens slitgöra:) Nåja, mitt köp blev väldigt impulsartat med lite övertalning från mannen min som tyckte att det var dags att göra något åt även min småstrejkande gamla mobil.
Och nöjd är jag, den känns superfin och titta ovan vilka fina bilder den kan åstadkomma!

 
Tillsammans har vår familj kämpat hårt med att rensa klädkammaren från en hel massa onödigt sparande. Det är helt sanslöst vad vi lyckats trycka in där! Nu kommer en bra hög åka till tippen, klädinsamling och skänkas bort. Sådana hamstrar vi är. Men fint blev det. Och bra med plats för det som verkligen borde fått plats där för länge sedan. Hela familjen gjorde ett riktigt gott dagsverke och dagen pendlade mellan skratt åt gamla, galna sparade saker och gråt när vi hittade en vacker tavla av en hovawart som vi beställt när vi hade vår hund av samma ras. Det blev känslosamt eftersom hon fortfarande är saknad trots att det är länge sedan hon dog och för att vår dotter önskat att hon fått många fler år tillsammans med henne. Nu ska vi ta tag i att rama in tavlan och hänga upp den hemma för att minnas henne med glädje och inte tårar. 
Vi granskade också min brudklänning och dopklänningen som både jag och min dotter burit och som har detaljer av min mammas brudslöja på sig. Båda vakuumpackades och fick stanna kvar i en stor gammal "brudkista" vi också har i huset. Vi hittade även min vita linnedräkt som jag bar på min student! Ja, jag erkänner - jag är en riktig nostalgiker. Men döm om min förvåning när det visade sig att den passade vår dotter perfekt! Jag kan inte alls minnas att jag var så smal ... och snyggt satt den på henne också. Hon tyckte den var riktigt cool, så konstigt det kan vara. Den är trettioett år gammal men känns ändå högst modern med vadlång kjol och klassiskt snitt på kavajen. Men så är den också av god kvalitet. Men jag kan inte smälta att jag hade den storleken ...
 
Nej, nu kallar sängen. Natti, natti go' vänner. Jag återkommer i morgon med lite fler reflektioner.
 
Ha en fin start på kommande vecka!



4 kommentarer:

  1. Hej rara!!

    Å, hoppas det går bra med dina undersökningar Suz och att de kan ge dig klara besked. Hoppas också medicinen och nya glasögon hjälper. Du är duktig och det är fint att läsa hur du tar en dag i taget och har en sådan positiv inställning.

    Ja, kära Suz. Livet är som det är...ju äldre jag blir känner jag mig ödmjuk för mycket. Låter helt rätt att prioritera tillsammanstid, skogspromenader och mys. Så har det varit för mig med de stunder jag har haft för återhämtning.

    Stor varm kram! Tänker på dig.
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Härligt att få gjort så mycket. Jag gillar också att rensa. Man är så nöjd efteråt. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Skönt att få rensat igenom. Det är en speciell känsla när det är klart, och under resans gång så kommer som du skriver både skratt och tårar. Det var så för oss när vi flyttade, jisses vad man sparar ;)
    Vad härligt att det verkar ha stagnerat med ögonen, bär själv alltid glasögon då linser inte fungerar för mig. Tråkigt emellanåt, men det funkar bra.
    Ha en fortsatt fin måndag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt att ha rensat?! Har gjort några räder till olika hörn i huset och har några kvar... Lika nöjd varje gång nått av dem blir klart!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz