söndag, mars 01, 2015

I fokus - fotoutmaning vänner emellan

 
Söndag, första i mars och här har det vräkt ner stora snöflingor. Nyss var det regn. Då gäller det att hålla fokus på de soliga dagarna vi hade torsdag och fredag i veckan som gått. Fantastiska vårdagar, satt i uterummet och åt lunch när solen värmde så skönt. Gick långa promenader i skogen och vid sjön. Solen glittrade i vattnet och gav härliga ljuseffekter i skogen. Fokus på energi.
 
Att vara i fokus eller fokuserad behöver inte nödvändigtvis bara gälla en bild. Det är i allra högsta grad också aktuellt i vardagen. Hålla sig fokuserad på en uppgift, fokuserad i en bana mot sina mål eller bara vara fokuserad på nuet, på sig själv eller sin omgivning.
 
Jag har inga som helst problem att hålla mig fokuserad om jag har en bestämd uppgift som ska utföras, i synnerhet inte om den är av karaktären att den avslutas inom en klart definierbar tidpunkt. Men om det är mer långsiktiga projekt, där jag kanske bara har ett mål och inte en utsatt tidpunkt för avslut, då har jag väldigt lätt för att flyta ut på andra sidovägar och tappar ibland helt bort fokus. Många gånger inträffar detta säkert på grund av att jag har varit för överambitiös och försöker få in så många olika saker på en gång att det blir näst intill omöjligt att hålla fokus på något överhuvudtaget.
 
För att vara riktigt krass, jag inser att jag är en människa som mår allra bäst av att fokusera på en sak i taget. Som till exempel det här med hälsan. Oftast gör jag nystart på nystart med nyttig mat, motion och försöker göra om hela tillvaron. Samtidigt som jag väldigt gärna vill få in en massa roliga saker och ändå fortsätta med allt som hör vardagen till och hålla en fungerande tillvaro igång. Den här ekvationen går inte ihop för min del, så är det bara. Jag tappar fokus på allt, känner att dagarna bara springer iväg och upplever att jag inte får något ordentligt resultat i någonting. Tiden bara går. Inga mål nås.
 
Idag tänker jag fokusera på en lista med prioriteringar. Vad är viktigt för mig just nu? Vilka uppgifter har jag? Vilka vill jag verkligen ha kvar och vad vill jag ta bort? Vilka mål har jag, både kortsiktiga och mer långsiktiga? När ska de vara uppfyllda? Vad behöver jag göra? Hur ser kalendern ut, vad är rimligt att förvänta sig med hänsyn till övriga i familjen och vad vill vi göra tillsammans? Tid för reflektion. Tid att bara vara. Utrymme för spontaniteten jag skrev om igår (vilken härlig eftermiddag vi hade <3). Och så naturligtvis de där vardagliga sakerna som behöver göras - matlagning, tvätt och städning, ekonomi, bilar, hus och trädgård som ska fördelas någorlunda rättvist i familjen utefter våra förutsättningar.
 
När jag radar upp det så här kommer jag osökt att tänka på det där ekorrhjulet vi pratar om ibland. Det där som så många hoppar av och andra springer frenetiskt i. Jag har gjort båda delar och insett att det handlar mycket om val vi själva gör, krav vi ställer på oss själva och vad vi tror att andra ska tycka om oss. Och vilken ekonomisk situation vi befinner oss i och hur mycket den ska få betyda för oss. Har vi tjongat i väggen, blivit friställda på grund av arbetsbrist, behövt ta oss i kragen och bytt jobb av olika skäl, kanske varit sjukskrivna eller behövt vidareutbilda oss tror jag att vi tänker annorlunda än de som hela tiden har haft siktet inställt på en spikrak yrkeskarriär och som kämpar med näbbar och klor för att nå dit eller för att hålla den på topp. Andra lever sin dröm och lyckas med det. Några har insett att den där drömmen var en utopi men de provade i varje fall och är glada för det.
 
Alla är kämpar på olika sätt. Men vi har olika prioriteringar och inget är rätt eller fel. Det viktiga är att vi alla mår bra och får hålla fokus på det vi vill uppnå med våra respektive liv utan att köra över varandra. Och att vi gör det för vår egen skull, inte för vad andra ska tycka om oss. 
 
Det blev ett långt inlägg på temat "I fokus", fotoutmaning vänner emellan hos Maria och Kristina. Kika in till dem för fler bidrag.

Stay focused!
 


6 kommentarer:

  1. Halloj!
    Fin tolkning & många kloka ord :O)
    Härlig färg på tulpanen.
    Kram Arja

    SvaraRadera
  2. Fin tolkning och en mycket vacker bild där tulpanen är i fokus. Må så gott, hos mig är det också mycket tulpaner idag! /Lotta

    SvaraRadera
  3. Vacker bild och bra text. Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Ligger mycket klokt i det du skriver. Visst ska man först och främst må bra i det man gör. Och att man gör det för sig själv. Jag jobbar mycket på det. Ibland inte lika lätt som ibland. Jag tror på ta en dag i taget. Då stressar jag inte upp mig lika mycket. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Underbar bild och många kloka ord! Ditt inlägg påminner mig om att jag behöver bromsa ner tempot lite och bli bättre på att njuta av nuet. Jag är en baddare på att skriva listor och fokuserat driva framåt men man behöver ju faktiskt bara vara också :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Så många tänkvärda ord d bjuder på. Vi måste verkligen tänka till och ta hand om oss. Oroande att vi ens behöver tänka så. Jag har det senaste året ändrat massor i mitt liv och mår ganska så bra. Hoppas du får en fin vecka. Stor kram till dig ♥

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz