lördag, mars 28, 2015

Rör-ihop-bröd

 
Veckans recept blir ett mustigt bröd, en enkel variant som jag bara rör ihop och häller i en brödform. Ingen jästid och inget kladd på bänkskivan. Om du inte är väldigt grisig av dig när du häller upp smeten då förstås!
 
I gårdagens brödbak var jag tvungen att laborera lite igen:) Så jag förde samman ett gammalt, väl beprövat recept med ett jag hittat bland alla urklipp från Buffé och andra foldrar vi kan hämta på Ica.
Resultatet blev luftigare än det gamla receptet, en ganska kladdig deg men ett väldans gott bröd som är lika fräscht idag.
 
 
För ett bröd behövs följande:
 
6 dl rågsikt
1 dl kruskakli
1-2 tsk brödkryddor (här kan du ösa på om du gillar den smaken och beroende på vad du ska servera brödet till)
0,5 msk salt
2 tsk bikarbonat
4 dl filmjölk
0,5 dl mörk sirap
 
Jag klädde en 1,5 liters brödform med bakplåtspapper och du behöver inte vara så petig med jämna sidor, lite charmigt med ojämna brödsidor;)
Blanda alla torra ingredienser i en skål och rör ner filmjölk och sirap. Häll upp degen i formen och ställ in den i nedre delen av ugnen. OBS! Ugnen ska vara kall och ställas på 175 grader C. Grädda brödet i en timme och stjälp sedan upp det på ett galler.
Jag blev väldigt osäker när jag stjälpte upp mitt, så jag delade det på mitten för att kolla så att det verkligen var ordentligt klart. Det gamla receptet jag har råkar jag nämligen titt som tätt ut för att det är alldeles degigt i mitten och det får det absolut inte vara. Men den här metoden verkade funka alldeles utmärkt och det blev precis lagom gräddat även på ytan.
 
Kanske ett bra tips inför påsken, lite grovbröd, lite anissmak och en underbart nybakad känsla. Att det dessutom går bra att baka åtminstone en dag i förväg är ju heller aldrig fel!
 
Önskar er en mysig lördagskväll<3

 

1 kommentar:

  1. Så gott det låter. Framförallt bra att slippa jäsningen. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz