lördag, april 18, 2015

Det kom ett blomsterbud ...

 
... lite oväntat! Med ett tack för senast från gänget som var här i torsdagskväll, kollegor till mannen min. Vackra krukrosor och choklad, en sådan fin gest som naturligtvis gör mig extra glad. Det hade de inte behövt göra, tänker jag. De hade ju så fina och roliga presenter med sig i torsdags också! Och det var bara roligt att få träffa hela gänget! Få ansikte på alla namn som svischar förbi när det är jobbprat hemma och få en liten hint om vem de är. Ett trevligt och glatt gäng, kan jag konstatera:)


Så nu måste jag ju fixa till recepten som jag lovade;) Och det är ju inte så svårt alls! Min vana trogen kör jag ju lite på känn och dessutom hade jag fått lova att hålla det enkelt. Då kör vi!

Ägg och sill på kavring kan vem som helst sno ihop, men kanske hade de behövt något mer värmande när de samlades på bastubåten. Det var ett fasligt blåsande då. Fast det är klart, värma sig kunde de ju göra i bastun.

Väl hos oss var det dags för grillat och just för att göra det så enkelt som möjligt hade jag endast putsat några fläskytterfiléer och marinerat dem i Santa Marias allround marinad samt tillsatt lite grillolja av samma smak och fabrikat. Det grillades också Blentarpskorv.

Till detta stektes rätt och slätt delikatesspotatis från burk på Muurikkan i lite flytande smör/rapsolja(går naturligtvis att ersätta med kokta, små potatis men då ska man ju ha en förfärlig massa över om det ska vara snabbfixat), tillsätt salt, peppar och en aning ströbröd. På detta strös klyftad rödlök och paprika i olika färger efter tycke och smak, som får steka med en stund och till sist drar man på hela cocktailtomater. Jag valde de små fina Romanticatomaterna på kvist, visst har de extra fin smak! Vi tackar våra kompisar J&B för tipset på detta eminenta tillbehör.

Som ytterligare tillbehör körde vi Rydbergs klassiska bearnaise på burk (enkelt skulle det vara!), min hemkokta plommonchutney med chili och en variant med äpple, kanel och chili samt whiskylök. Strykande åtgång på löken och jag tror jag skulle kunna haft tredubbel sats;) Det är busenkelt att göra den, men ha tålamod för den ska koka ordentligt.

Whiskylök
Skala och skiva det antal gula lökar du önskar (jag hade 7 mellanstora lökar och det räckte inte för en andra omgång till 11 personer, som gillade det).
Låt löken smälta ner tillsammans med mycket farin- och råsocker i en kastrull. Jag kan tyvärr inte ange några exakta mängder för vi har laborerat oss fram och nästan aldrig haft samma antal lökar. Men jag skulle tro att det i torsdags gick åt minst 2 dl farinsocker, minst! Och kanske 1,5 dl råsocker. Men jag fick dessutom koka om den och tillsätta mer, för när jag smakade den avsvalnad fanns det alldeles för mycket löksmak kvar (se nedan).

När sockret smält tillsätter du en skvätt whisky av valfri sort, behöver inte vara något "fancy". Sen ska det småputtra länge. Så länge att löken nästan är glasklar och sockret nästan blir som sirap. Och smaka gärna, så att du är säker på att du fått tillräckligt med sötma och whisky, löksmaken ska mildras rejält. Låt det hela sedan svalna och servera till vilket grillat kött som helst. Idéen har vi tagit med oss hem från Mackmyra, där vi serverades detta till gourmetburgare av högsta klass förra sommaren. Men som sagt, vi fick inget recept så vi/jag har bara provat mig fram.

Plommonchutney
0,5 kg Victoriaplommon (kan säkert funka med andra plommonsorter också)
1 mellanstor rödlök
1 vitlöksklyfta
0,5 spansk peppar inklusive kärnor
0,5 dl balsamicovinäger (mörk)
1 dl råsocker

Kärna ur plommonen och dela de i fyra bitar. Skala och klyfta rödlöken i större bitar. Finhacka vitlök.
Häll alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull och låt det koka upp. Låt allt småputtra tills chutneyn "sätter sig", ca 45 minuter. Smaka av med salt och peppar. Tillsätt ev. mer råsocker om det är för syrligt.

Grunden till det här receptet har jag hittat någonstans i en tidning eller på någon blogg, men sedan har jag laborerat med plommon och äpplen, tillsatt ingefära, kanelstång, bytt ut till gul lök, rödvinsvinäger eller vit balsamico. Så exakt vilka varianter som bjöds i torsdags kan jag inte med säkerhet säga för det beror alltid på vad som finns hemma i skåpen vid tillagningstillfället. Och de här var hämtade från frysens lager.

Så var vi framme vid kaffe och paj. Enkelt igen, receptet på bärpajen hittar du här. Serveras ljummen med en klick vaniljglass.

Det var himla roligt att allt blev så uppskattat. Jag tycker bara det är roligt att fixa lite, i synnerhet när jag vet att det är okej att hålla det enkelt. Och inte försöker jag dölja några genvägar heller (tänker på den bitchiga kommentaren i reklamen för potatisgratäng:)). Det är väl klart att det är både roligt, och säkert nyttigare de flesta gånger, att göra allting från grunden. Men visst måste vi få lov att ta genvägar också ibland. Göra det enkelt och slappna av.

Undrar om mannen min är färdig med biltvättandet nu? Min kaka är klar i ugnen, så något gott blir det fikat i varje fall.

Ha en mysig lördag!
 

3 kommentarer:

  1. Jaaaa, de sparas i min receptsamling! Tack igen för senast, var så kul att träffas! :-) / Anna

    SvaraRadera
  2. Här blev man riktigt hungrig och sugen på att experimentera med nya recept, whiskeylök låter spännande. Tack så mycket!
    Och ha en fortsatt fin söndag!
    Christina

    SvaraRadera
  3. Åh det tipset om whiskeylök tar jag med mig och testar nästa helg när vi ska grilla!
    Hoppas att allt är bra med dig?
    Kram
    Nettan

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz