söndag, maj 24, 2015

I min bokhylla - fotoutmaning

 
Kanske i senaste laget, men här kommer äntligen mitt bidrag till dagens fotoutmaning hos Maria och Kristina - tema "I min bokhylla".
 
Om sanningen ska fram finns det inte mer plats i min bokhylla. Men det är inte bara därför vissa böcker ligger travade på bord eller bänkar i huset. Jag tycker det är ganska vackert och inbjudande. Att ta en bok och bläddra när andan faller på. Sitta ner en stund och koppla av med en vacker bok.

 
Det var självklart att jag skulle hinna med ett inlägg idag - böcker är nog något av det bästa jag vet och något som har följt mig genom livet. Minns de där stunderna i unga år när mina föräldrar tyckte att lampan skulle vara släckt och det var dags att sova - men jag var ju mitt i det mest spännande kapitlet och det var inte alls läge att sluta läsa! I smyg läste jag under täcket med ficklampan i högsta hugg:) 
 
Några andra böcker som tar en stor plats i mitt hjärta är kokböcker av alla de slag! Jag skulle lätt kunna beskriva mig som en nörd och många är de böcker som fått följa med hem från bokreor och andra tillfällen. En hel del såldes på loppis för ett par år sedan, sådana som inte fångat mitt intresse helt och hållet och bara stod orörda i bokhyllan. Annars skiljs jag väldigt ogärna från böcker som en gång kommit i min ägo.
 
Just nu läser jag en pocket av Alice Munro, "För mycket lycka". Ganska svarta noveller skrivna på ett ovanligt sätt som ganska ofta fångar mig men som ändå på något sätt får mig att fråga mig själv - vad är det som gör henne till Nobelpristagare och vad är det överhuvudtaget som gör en författare till Nobelpristagare?

Ha en fin söndagskväll!


5 kommentarer:

  1. Härligt bidrag. Gillar när du ligger under täcket och läser i smyg med ficklampa. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Ett bidrag till vår utmaning är välkommet när det än kommer :) Vi har fått många fina boktips idag och jag hittade ett par till här hos dig. Jag kan bara hålla med om att det är fint med böcker i högar. Bokhögar finns hos mig också.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Fint bidrag! Ja böcker är en stor del av mitt liv också. Att hitta en bok och kunna kliva in i den och glömma allt runt omkring det är lycka!
    Fin måndag till dig!
    Kramen Pia

    SvaraRadera
  4. Hej Suz!
    Underbart inlägg! Böcker i alla dess former, älskar det! log igenkännande när du skrev om dina lässtunder som barn. Jag var med i en ungdomsbokklubb ett tag och när boken kom läste jag ut den på mindre än ett dygn.

    Jag är av en annan åsikt gällande Alice Munro. Fullkomligt älskade den bok av henne som du läser nu. Börjat läsa en till och inte lika imponerad av den. Kul att läsa noveller, det är jag ganska ovan med.
    Kan rekommendera underbara "I skymningen sjunger koltrasten" av Linda Olsson. Fullkomligt slukade den!
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Så snyggt med böckerna fotograferade i svartvitt. Det gav en härlig känsla av tidlöshet. Fin tisdag till dig!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz