fredag, maj 01, 2015

På väg - dagens fotoutmaning

 
Det fanns ju aldrig någon tvekan, självklart skulle cabben få komma med idag. När temat hos Fröken Foto är "på väg" kör jag självklart en kavalkad av bilder från roadtrips under tidigare säsonger. Än så länge har vi inte varit ute så mycket. Det har varit lite för kallt.

Foto Per Johansson
 
Och inte kunde jag låta bli att låna två foton från mannen min. Underbara rapsfält som också är "på väg" just nu. Längtar efter en roadtrip med cabben och kameran i högsta hugg för att ta ännu fler bilder i den här stilen. Ser dem redan framför mig.

Foto Per Johansson

Vårt landskap är svårslaget när rapsfälten står i full blom och skiner solen från en klarblå himmel är lyckan fullständig. Dra in doften från blommorna och få massor av energi från både sol och färger! Visst är det en härlig känsla att vara "på väg" mot varmare tider.

 
På somrarna tar vi verkligen chansen att vara "på väg" med taket nere och håret fladdrande i vinden. Försöker hitta vägar vi inte färdats på förut men kör också på vackra favoriter ibland. Ovan är det allén vid Övedskloster.

 
Att fundera över vad som väntar bakom nästa backkrön eller sväng har sin charm. Ibland stannar vi till för lunch eller fika och ibland blir det också ett badstopp vid någon av Skånes härliga stränder.
 
När jag skrev för ett par dagar sedan att Italien fick vänta tills nästa år var det någon som kommenterade att varför överhuvudtaget resa bort när vi redan bor i paradiset. Det är så sant, vi bor verkligen i paradiset och har nära till så mycket. Och det finns mycket kvar att utforska, platser vi inte besökt och en skiftande natur som verkligen lockar. Ibland vill man ändå vidga sina vyer, men vi behöver sannerligen inte sakna något här hemma heller.
 
Något som vi verkligen uppskattar är att åka till en plats vi aldrig varit på förut. Och det kan vara lika spännande även om den ligger i Sverige! Varför åka över ån efter vatten, om man så säger.

 
Naturligtvis är det roligt om hela familjen är med, men då är det skönt om det är lite varmare. Vi kan väl säga som så att det är ganska "dragigt" där bak i bilen;) Men jag, som ofta är lite varm av mig, gillar att sitta där bak och knäppa kort.
 
Vår dotter är ju vuxen nu, bor hemma, men är inte lika pigg på att följa med oss mossiga föräldrar längre. Förut gick det ju att locka med barnvänliga besöksmål, men nu krävs det nästan solsemester för att locka med henne;) Det gäller att ta vara på tillfällena och den här bilden är från förra våren när vi nyss tagit ut cabben. Jag var ganska väl påpälsad där bak och mannen min höll nere tempot för att vinden inte skulle bli för kall, men mysigt var det ändå. Hela familjen "på väg".

 
Somliga dagar blir det promenader också. Här "på väg" genom vår lilla by. Vägen ser förfärlig ut på bilden, men det finns ny asfalt där nu.

 
Väl ute i skogen ringlar vägarna fram och doften från fällda träd samt de imponerande högarna som ligger staplade längs med vägen får mig att tänka på barndomen, när min pappa körde skogsmaskin och vi var ute i skogen och hälsade på honom. Jag minns vilken respekt jag hade både för staplarna och den stora maskinen.

 
Bokskogen är också "på väg" att slå ut och bli så där skirande grön att jag inte kan se mig mätt på det. Det är något speciellt med vårens grönska, kanske för att det varit grått, brunt och trist under flera månader. Vackra färger på sitt sätt, som jag gärna använder i inredningen, men som kanske får oss att bli lite mer dämpade. Även den här bilden är från tidigare säsong, det har inte kommit så långt än.
 
Hoppas ni hade en skön Valborg och att majbålen brann fint och säkert. I vår lilla by hade vi besök av Marianne Mörck som vårtalare och hon var både underhållande och allvarsam. Många fina budskap att ta med sig in i vår- och sommarsäsong.
 
Idag ösregnade det när jag vaknade och jag tog faktiskt ett varmt och skönt bad för att mjuka upp lederna, la en ansiktsmask och tog hand om mina fötter. En bra start på mitt förnyade fokus;)
 
Ha en fin 1:a maj<3
 

 

13 kommentarer:

  1. Så härligt med en cab att njuta av att vara på väg! Underbart somriga och härliga foton. Trevlig första maj till dig!

    SvaraRadera
  2. Vilket långt och härligt inlägg! Sommar, sol och vind i håret :)
    Något man verkligen längtar till en dag som denna, då allt är blött, grått och trist.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Vilken pampig allé! Roliga och vackfa foton annars också.

    SvaraRadera
  4. Så mysigt inlägg! och en cab... lyxigt. Våra barn tjatar sååå.. ;)
    Vackra vägar visar du på. Fint.

    och en fin helg önskar jag dig.

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt inlägg!! Så underbara bilder! Det är så härligt att åka nedcabbat, nu har jag ingen egen men har åkt med vänner som har och det är verkligen något extra. Vi har åkt en hel del motorcykel men jag föredrar nog cab om jag får välja.
    Fin helg till dig!
    Kramen

    SvaraRadera
  6. Så underbart! Härlig tolkning!
    Jag kunde känna vinden i mitt hår i den där öppna bilen.
    Så bokskogen...att bara promenera där i tystnaden. Det är fint för själen.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  7. Längtar så efter sommaren... : )

    SvaraRadera
  8. Hej vännen!

    Underbara bilder och så härligt att få följa med er på roadtrip genom det skånska landskapet. Och Skåne är sannerligen helt magisk vackert just nu med den skira grönskan överallt. Maj är så ofantligt vackert och jag bara njuter. :)

    Ta hand om dig du fina och ni vet att ni alltid är välkomna när ni är ute och far på vägarna. :)

    Kram

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga "på väg"bilder! Rapsen är verkligen på väg nu. Tror bara att det dröjer några dagar tills fälten är knallgula igen.
    Kram Maris

    SvaraRadera
  10. Älskar det här Suz! Dina bilder tar tag i mig...och det är så vackert! Perfekt att uppleva som ni gör, i en cab. Jag måste pricka in i rapsfälten någon gång. Hur länge blommor dem? Alléer är en annan favorit. Vill bara åka fram och tillbaka i dem ;) Ja, ljuvliga Skåne som du fångat så bra. Skulle vilja åka med dig Suz <3

    Stor kram!
    Lotta

    SvaraRadera
  11. Vilket härligt inlägg och tolkning. Ljuvliga och njutbara bilder. Kram Åse

    SvaraRadera
  12. Så härligt det låter... En gång i tiden hade jag en pojkvän som körde cab, det är nåt visst med den första turen på våren!

    SvaraRadera
  13. Vilken otroligt fin grön färg i bilderna! Och den gula rapsen är ju för härlig! Sverige är fantastiskt och jag älska verkligen våra årstider, kanske allra mest våren. Mysigt bidrag!
    /Anna
    Http://www.annapannapuff.se

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz