söndag, juni 07, 2015

"Det blommar ..."

 
Ännu en helg i trädgården! Men fint blir det:) Idag har det både rensats och klippts bort torra grenar, planterats och fejats. Det är en del att göra och det är inte alla moment jag uppskattar, men mannen min är snäll och låter mig pausa med lite markservice emellanåt;)
 
Idag blir mitt bidrag hos "Vänner emellan", Maria och Kristina, våra pioner där den tidiga sorten blommar med stora vinröda blommor. Ljuvliga och det enda felet är att vi inte har tillräckligt många, så att jag kan plocka in dem och sätta dem i vas. Hade jag gjort det hade jag länsat rabatten ...

 
... och det hade ju också varit lite synd. Många blommor är också nästan vackrast där de växer. Vissnar fort gör de också om vi plockar in dem. Men ibland kan jag inte låta bli att göra en vacker, blandad bukett när trädgården tillåter.
 
Sådana dagar vi har haft den här helgen! Visst har vädret varit lite ostadigt, men temperaturen var ju riktigt hyfsad i fredags, nästan för kvavt igår och idag har vinden gjort det lite svalare. Det känns inte helt som sommar än, men många har väl somrarna varit som inte satt igång på allvar förrän efter midsommar eller hur? I vilket fall har vi haft riktigt härliga dagar där vi fått gjort mycket men också luftat cabben, handlat växter och nya krukor och njutit goda måltider. Sånt är guld värt och laddar verkligen mina batterier.
 
Nu längtar jag efter stunderna att få slå mig ner någonstans i trädgården och läsa en bra bok, ha något svalt och läskande i glaset och kanske till och med slumra till en stund. Semestern hägrar men än är det några veckor dit. Först ska vi jobba lite till, hylla en student, fira midsommar, kanske fira mannen min (han vill för det mesta rymma;)), gå på fest hos goda vänner, njuta konsert i Ystad, få kärt besök och jobba med konsert i amfiteatern och så jobba ännu lite till däremellan - sen får vi ha semester!
 
Men med det schemat kan ingen anklaga oss för att inte vara livsnjutare. Så här vill jag klämma in ytterligare en tolkning av dagens fototema "Det blommar" och det är att livet blommar upp på vår och sommar. Det händer roliga saker hela tiden och däremellan får vi klämma in lite nödvändigheter. Köra lite vardagsrutiner och se till att "hålla oss på jorden", men ändå njuta av blomningen.
 
Ha en fin kommande vecka<3
 
 

9 kommentarer:

  1. Härlig tolkning. Gillar dina pioner. Så fina. Visst blommar det mesta den här årstiden, även vi som människor. En härlig tid vi har framför oss. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra pioner! Ja det här vädret ;) Jag håller med, riktigt sommarväder känns det inte som ännu.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Åh, så fina! Pioner står rätt bra i vas, jag köper ofta dem som snittblommor! Håll ut, tiden går fort när MSN har fullt upp - snart är semestern här!
    /Anna
    Http://www.annapannapuff.se

    SvaraRadera
  4. Fina bilder på pioner. Ja, vi får hoppas att det fina varma vädret i alla fall kommer efter midsommar. Önskar dig en fin vecka! KramLena

    SvaraRadera
  5. Så fint tolkat och vilka vackra pioner . Kram Åse

    SvaraRadera
  6. Visst är det så, det blommar både ute och i själen=))
    Fint är det!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  7. Pioner är min favoritblomma den här årstiden! Så vackra foton du bjuder på!
    Det enda som är positivt med att det inte är så varmt är att blommorna står länge i trädgård och natur innan de vissnar!
    Önskar dig en fin och solig junivecka!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  8. Vilken färg de har. Underbara djupa och fantastiska pioner. De är ju verkligen vackra och jag säger som du, jag har för få. Skulle så gärna vilja plocka in stora buketter o ha här hemma, men då skulle jag ju länsa rabatten!!!

    Härligt bidrag!
    KRAM - Tatjanis

    SvaraRadera
  9. Himmelskt vacker pion, det är en av mina favoritväxter! Allt gott! /Lotta

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz