söndag, september 20, 2015

Sommarminnen från mobilen

 
Hej där, söndag och idag är det verkligen en slödag ... jag lovar er! Vi behöver ta igen oss ordentligt efter gårdagens matupplevelse. Eller ska jag verkligen kalla det upplevelse? Surströmming, kan det kallas mat? Om inte festens ena värd hade kokt en alldeles fantastisk rödlöksmarmelad hade jag aldrig fått ner den där "klämman". Som tur var fanns det annat också på bordet, men trots att jag var väldigt försiktig med de ädlare dryckerna har natten tyvärr inte gett mig den vila jag behöver.
 
Nu måste vi väl ändå erkänna att sommaren är över, vare sig vi vill det eller ej. Jag är fortfarande ovillig att dra på mig strumpor och kör envist med både sommarskor och sommarkläder. Visserligen med jacka och en extra tröja vissa dagar. Men jag känner ändå att det är dags att summera sommaren och börjar med bilderna från mobilen. Sen kommer jag plåga er med de andra bilderna i höst, när vi behöver lite ljusglimtar att minnas och jag har hunnit gå igenom bildarkivet:)

 
Innan den totala bloggtystnaden inträdde från min sida hade jag hunnit bjussa på lite roadtrips och annat, men Skagen och resten av sommaren har jag inte visat mycket från. Så här kommer lite axplock som jag hittade i mobilen.
 
Danmarksturen startade med färd över Själland och Fyn och första natten spenderade vi i Århus, sådär skönt avslappnat med öl och vin i solen ute på stan innan vi åt en härlig middag. Sen tog vi en kvällspromenad och hittade en otrolig byggnad som visade sig vara bland annat bibliotek med enorma lekytor utanför. Och vattenavrinningen, har aldrig sett så snygga inslag i trottoaren förr.
 
Dagen efter drog vi tvärs över Jylland via Danmarks högsta berg, Himmelbjerget, ut till Söndervig och sedan längs kusten norrut. Kanske lite för lugnt då vi insåg att det skulle ta en god stund att ta oss tillbaka till östkusten för andra natten i Ålborg. Men vi hann och efter en skaplig middag på hotellet slocknade vi snabbt. Säkert all den friska luften, även hela denna dag hade vi kunnat köra nercabbat.

 
Efter en stadig frukost kom vi iväg hyfsat tidigt på morgonen och nådde Grenen innan många andra också kommit på samma tanke. En skön promenad ut till punkten där Skagerrak och Kattegatt möts. Liten konstrunda och sedan in till Skagen för besök på muséet och lunch. Vi hann till och med lite shopping, vem kan motstå en butik full med köksattiraljer och en Ilse Jacobsen outlet;) Det blev några fynd där.

Råbjerg mile var en fantastisk upplevelse och den får ni inte missa om ni åker till Jyllands norra udde! En öken mitt i Danmarks kustlandskap. Naturen kan vara helt enorm och jag ska gräva fram fler bilder därifrån. Behöver jag förklara att även denna dag innehöll mycket frisk luft? Ändå klarade vi av tredje hotellets vattenland och spaavdelning innan ytterligare en höjdarmiddag. Fredrikshavn var orten.

Fjärde dagen bar det av hemåt igen, men vi bestämde oss för att följa kustvägen så långt det gick och fick åka bilfärja en liten tur och agerade sedan restauranggolfare vid lunchtid. Ni har väl hört talas om bryggseglare och vi har myntat uttrycket restauranggolfare, eftersom vi enbart äter där och inte spelar någon golf:)
Sen är det där med hemväg, varför känns det alltid så drygt? När man ska hem vill man liksom bara vara hemma med en gång, inte ha för varmt och inga bilköer. Men vi hann till och med ett stopp på svågern och svägerskans nya segelbåt innan vi drog över Öresundsbron och hann hem innan ovädret drog in.

 
Många har klagat på vädret denna sommar, men jag måste säga att vi ändå har haft det otroligt gott! Varför beklaga sig när vi kan försöka göra det bästa av situationen istället. Visst är det lite tråkigt med regn och blåst och känslan av att "bara det kommer lite värme snart", men så mycket regn har vi ändå inte fått och vi har både haft sköna dagar och kvällar, lite strandhäng, äventyrsgolf,  härliga roadtrips och god mat både hemma i uteköket och på olika restauranger.

 
En av sommarens höjdpunkter var förstås Londonresan med goaste dottern! Så mycket vi hann uppleva på fyra dagar (den femte bestod mest av hemresa) och jag är fortfarande förvånad över det tempo vi höll utan att det kändes direkt stressigt. Ovan ser ni ett axplock, British Museum, toaletten på Jamie's Italian, jag och dottern på Southbank med Tower Bridge bakom oss, hamburgare på Borough Market och båtfärd på Themsen med en rolig guide. Jag har ju redan haft ett par inlägg om London och fler blir det.
 
 
Förra helgen åkte vi cabbetur i Skåne, en årlig tradition innan bilarna hamnar i vinterförvaring. I år fick vi trotsa vädrets makter och åkte några mil i regn men skam den som ger sig och biltaken stannade nere! Efter besök på Yllefabriken i Klippan åkte vi ut till Torekov för lunch och sedan drog vi oss hemåt längs kusten på vägar vi inte visste fanns:) Så många små pärlor det finns:)
 

 
Jag summerar sommaren och är utomordentligt nöjd med allt vi tagit oss för. En tidig morgon med bastubåten får avsluta bildkavalkaden och då kan jag också passa på att nämna vilken härlig sommar det varit i amfiteatern. Sköna artister, go publik och bra underhållning - vad kan vi mer begära?
 
Nu rullar det på, vardagsrutiner, höstkänsla och återigen den där nödvändigheten för mig att börja skriva listor. Bena upp tankarna, önskemålen, måstena och roligheterna. Det har varit skönt att kunna släppa det helt under en tid, men jag känner ändå att jag mår ganska bra när jag får dra i tankarna lite och sätta dem på pränt. Börja lite på nytt, stanna upp, tänka efter, orientera mig och prioritera. Det där lärde jag mig för länge, länge sedan när jag var på väg in i den berömda väggen. STOP - Stanna upp, Tänk efter, Orientera dig och Prioritera. Inte fel, pröva gärna.
 
Ha en fortsatt fin söndag!

1 kommentar:

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz