lördag, december 26, 2015

Hemlagat och klassiker

 
Ska jag nu tjata om chokladkolan igen!:) Jodå, men det har ju blivit en klassiker hemma hos oss. Så mitt bidrag i #decemberutmaningextraallt hos Tatjanis blir allt chokladkolan, i temat klassiker! Som ni hittar receptet till här. Och jag kan berätta att de är så gott som slut redan så det blir nog till att koka en ny omgång:)
 
Nu har vi firat julen i dagarna tre och idag blir det sannerligen pyjamasdag här hemma. Det verkar ju passa rent vädermässigt, med regnet strilande utanför fönstret. Och hur mysigt det än varit (och det har det verkligen varit, alla tre dagarna - stort TACK till er alla), både hos mina föräldrar, hos mina svärföräldrar och hos våra kompisar - idag är det stora "slappedagen" hos oss! Kanske blir det någon mysig film, något spel eller så kommer det fram ett pussel. Tända ljus, lugn och stillhet, en stund med en bok eller bara vila och njuta. Skulle tro att det blir en skinkmacka eller två också;) Och fika.
 
 
Veckan före jul tog jag en bakdag i köket och provade då också Dumlesnitten som synts på en del bloggar. Jag älskar ju Dumle så varför inte liksom ... men jag undras tro om de ska vara så möra och mjuka att de faller sönder? Flöt ut som sjutton gjorde de och två längder täckte nästan hela plåten! Men goda är de, även om de är ganska jobbiga att äta. Provar kanske göra dem en gång till, men då ska jag inte platta ut dem lika mycket och låta dem gå en stund längre så att det knäckiga kommer fram ännu mer.
 
 
Lite av en klassiker hos oss är nog också vörtbrödet. Ingen jul utan skinksmörgåsar! Och visst är det extra mysigt med hembakt bröd. I varje fall om man, som jag, tycker det är roligt att baka. Jag tycker överlag att det alltid är något extra med allt som är hemlagat. Ingredienserna är kända, inga konstiga tillsatser och det är oftast tillagat med kärlek. Men med det sagt vill jag ändå inte lägga några pekpinnar, ibland kör vi hemlagat och ibland blir det färdigköpt. När tiden och viljan finns är det kul att gå loss i köket, men ibland behöver vi ta snabba genvägar och då gör jag det med gott samvete.
 
Ha nu en riktigt god fortsättning på julen, alla fina som kikar in här<3 Ni ska veta att jag tycker det är så roligt att ni läser här hos mig ibland, lämnar en liten hälsning då och då och jag hoppas att ni stannar kvar även om det ibland blir lite längre mellan inläggen.
Ni värmer mitt hjärta<3
 
En fin lördag och Annandag Jul till er<3

 

4 kommentarer:

  1. Låter supergott med dumlekola. Då kan det vara värt att det är kladdigt. Härligt att ni har det bra. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Åh så god kolan låter... I år bidde det inget kolakokande så kanske att det blir i mellansagarna :-) bra tips!

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. I år har det inte blivit så mycket julgodis, men den där chokladkolan ser ju mums ut. God fortsättning. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Å, vilken härligt chokladkola! Ja, tjata på :-)

    Kära Suz, som du märkt har 2015 varit ett år då jag bloggat mindre (men desto mer aktiv på Instagram ;-) men icke desto mindre tänker jag dig och blev jätteglad för din julhälsning!

    God fortsättning vännen och allt gott för 2016!

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz