torsdag, december 10, 2015

Mjuk

 
 
Jag startar morgonen mjukt, en kopp te och levande ljus. En stund vid datorn och lite bloggläsning. Summerar tillvaron en smula. Det surrar i min hjärna och jag känner att det är dags för en lista. Så kan jag släppa det sen.
 
Det är mjukt som är dagens tema i "decemberutmaningextraallt" hos Tatjanis. Försökte förgäves fotografera tröjan jag köpte i London. En lång, oversized ljusgråmelerad, fantastiskt mjuk tröja. Men komplett omöjligt att få fram någon mjuk känsla i bilden, färgen blev inte rätt och ingenting fungerade. Så jag övergick till den långa jackan med fuskpälskrage istället. Som jag också fyndade i London. Och nog blev bilden lite mjuk. Visst går det att föreställa sig mjukheten där.
 
Och snälla ni, jag vet att det inte är miljövänligt med fuskpäls. Men äkta päls kan jag inte riktigt hantera. Faktum är att jag snart vet varken ut eller in. Väljer vi produkter från djur löper vi en stor risk att vi stödjer en verksamhet där djuren plågats. Väljer vi syntet och konstgjorda produkter värnar vi inte om miljön och riskerar vår hälsa genom färgämnen, plaster och behandlingsmetoder.
 
Jag försöker ha en mjuk inställning - tar ett litet steg i taget. Tänker att jag åtminstone försöker styra in mig på att dra ner på konsumtionstakten. Använda det jag har, försöka återvinna det som går och sortera så mycket som möjligt. Och att inte kasta i onödan.
 
Om jag snöar in i dessa tankar blir jag helt nipprig! Ska jag ifrågasätta varje inköp i veckohandlingen? I klädinköpen och julklapparna. Det blir lite som när jag tänker på Universum - är det oändligt, vad finns där borta förbi stjärnorna? Lite så, tankar som på något sätt inte har någon ände.
Var kommer den här varan ifrån, hur har den producerats, är den bra för mig och mina medmänniskor, för miljön och för den som framställt den? Gynnar den svensk ekonomi och kan den generera fler jobb? Det är bara några frågor vi kan ställa oss. Jag beundrar verkligen de som går all-in. Men jag är tyvärr inte där. Jag får landa i att vara tillfreds med att jag försöker köpa närproducerat om det går, ekologiskt om det finns och är försvarbart i pris (sorry, det blev ingen ekologisk julskinka i år), läser lite mer innehållsförteckningar och väljer svenskt i första hand.
 
Jag väljer att vara mjuk mot mig själv, tänker att jag bidrar med något i varje fall. Världen känns så hård, vi behöver vara mjuka mot oss själva och varandra.
 
En mjuk torsdag till er<3



3 kommentarer:

  1. Vilket underbart bidrag. Man kan inte gå all-in på allt, det viktigaste är att göra det till sig själv, gå all-in alltså.
    Kloka fina ord som jag tar med mig idag!
    Kramen
    Pia

    SvaraRadera
  2. Visst är det kluvet hur man ska hantera miljöfrågorna. Tycker du har ett förnuftigt tänk. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Suz, du tänker och funderar kring det och gör sedan val - det tycker jag är bra. Det är för mycket som görs utan att tänka och allt kanske inte går att ta in, det blir overflow i huvudet liksom... så jag säger - HEJA DIG!

    Kram Tanja

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz