söndag, december 04, 2016

Adventsmys och december som kom i ett nafs


Vi är redan inne på andra advent, idag tände vi ljus nummer två och även i år kör vi på de små kopparna från Design Letters (egentligen espressokoppar men fungerar alldeles utmärkt som ljuslyktor). De flyttas runt beroende på dukning och var vi känner för att ha dem. Just här på den vackra stenskivan.

Jag känner mig nästan lite främmande här på bloggen. Nästan en hel månad har gått sedan förra inlägget och jag förundrar mig att det inte blir av att göra inlägg. Det råder absolut inte brist på ämnen men kanske bilder i och för sig. Men jag lägger inte ner mer energi på att fundera varför, istället är jag här. Och idag fick kameran jobba en stund, det var väldigt länge sedan!

November kändes ovanligt kort och vips är vi inne i december med allt adventsmys och julförberedelser som avlöser vartannat i ett långt pärlband.


Det har varit en riktigt skrotardag idag. En välbehövligt lugn söndag som vi började med sovmorgon och sen bjöd jag familjen på en uppskattad brunch med saffransscones, te , äggröra och bacon. Vi har myst i soffan och följt skidtävlingarna via Vinterstudion, följt av gårdagens Så mycket bättre och handboll. Skönt att bara koppla av och mysa en stund med dottern som vi annars nästan bara möter i dörren nu för tiden. Då gäller det att ta vara på tillfällena att mysa tillsammans.


Den goda adventskalendern har öppnats och idag var det en oväntad lakritsbåt i luckan, roligt och annorlunda med smakerna som avslöjas på fabrikatets hemsida. Att gissa mig till dagens smak genom provsmakning innan jag kikar på filmsnutten blir en liten utmaning för smaklökarna. Det har inte varit så svårt hitintills, men vi vet ju inte vad som väntar.


En ny hyacint har fått flytta in och den här gången blev det en burk med God Helg. Har ytterligare en lök kvar i uterummet så att jag snabbt och lätt kan byta när den här har blommat ut. Planerar att köra hyacint här i köksfönstret ända fram över jul och nyår.


Ännu en dag med fantastisk solnedgång, även om solen inte visat sig så mycket idag. Gårdagen var väldigt mycket bättre med solsken och blå himmel en bra stund. Då var det härligt att ta en promenad bort till musteriet och köpa hem lite glögg och annat smått och gott till kvällens gäster.


Solsken var det absolut inte tal om i torsdags när jag tog lite extra ledigt från jobbet på eftermiddagen och gav mig av till Ystad för att hämta nya passet. Nej, det var regn och rusk och en vind som hette duga. Försökte fånga de vackra ljusen på stan, men det resulterade väl mest i att förbipasserande undrade vad det var för en knäppgök som stod på gågatan med mobilen i högsta hugg när det enda vettiga var att så snabbt som möjligt ta sig mellan butikerna och söka värme. Nej, jag försökte inte fånga någon av er på bild ... jag ville bara ha med juleljusen som glittrade i regnet. Lyckades inte så bra så ni får hålla tillgodo med den enda bilden som blev någorlunda okej att visa.

Men jag lyckades i varje fall köpa någon liten julklapp! Och som alltid när jag letar julklappar hittar jag något nytt till mig eller oss själva ... som bara måste få följa med hem för det kan ju absolut ta slut innan jag ens hinner skriva upp det på önskelistan.

Hoppas ni har haft en härlig höst och låtit dagarna innehålla mycket sånt som gör er glada och nöjda och att ni inte glömt bort att också vara tacksamma för alla sådana tillfällen.

Här har vi fyllt tiden med renovering och mer renovering, besök hos kompisarna i Uppsala och konserten Sol, vind & vatten, fortsatte till Stockholm och Phantom of the Opera. Vi har även turat Helsingborg-Helsingör, ätit smörrebröd, sett Lena Philipssons show och bott på Grand i Helsingborg samt provat restaurang KOL. Ett snabbt, mysigt besök på Enkla Tings julmarknad hann vi med på hemvägen från Helsingborg. Varit på ålagille i Yngsjö och bott på Brösarps Gästis med mina kollegor med respektive. För min egen del har det också varit Stora Inspirationsdagen med ett pärlband av fantastiska föreläsare som Christina Stielli, Mark Levengood, Tina Thörner, Robert Karjel, Johan Rheborg m fl. en fullspäckad dag med många tankeställare!

Den här hösten har gett mig många intryck som behöver smältas. Men också många "karameller" att njuta av. Minnen och upplevelser som jag är väldigt tacksam för att få. Och så har vi fått ett ännu ett fantastiskt nytt badrum tack vare fine, händige mannen min<3 Nu njuter vi och har tagit vårt förnuft till fånga, väntar att fortsätta med uppfräschning av hallen till efter helgerna. Ska försöka att få till lite bilder på vad som hänt här hemma. Visst är det roligt att göra om, förnya och inreda:)

Ha en fin vecka<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz