söndag, december 18, 2016

Relax, en ren nödvändighet ibland



Vad får dig att slappna av? Att verkligen koppla bort allting och bara vara närvarande precis just här och nu. För min del handlar det mycket om lugn och ro omkring mig. Att få varva ner och snarare smälta alla intryck som passerat än att ta in ännu fler.

I fredags unnade jag mig ett massagebad hemma. Det känns verkligen som om vi fått ett alldeles eget litet spa på ovanvåningen. Rent och fräscht, lugna och neutrala färger som kan livas upp med färgade detaljer efter humör eller hållas kvar sådär lugna och dämpade om vi känner för det. Ett kombinerat massage- och bubbelbadkar som jag redan använt ett antal gånger. Och det är så skönt att få sjunka ner där och låta det varma vattnet, massagestrålar och bubblor mjuka upp kroppen och lederna.

Mannen min föreslog dessutom att vi skulle flytta upp vår etanolkamin och ställa den i allrummet framför Howardfåtöljen. Vilken toppenidé! Tänk att få svepa in sig i myskläder efter badet och slå sig ner i fåtöljen med en kopp te bredvid och se lågorna fladdra i spisen. Njuta av tystnaden eller ha någon avslappnande musik på låg volym. Kanske läsa en bra bok eller bara sitta där och koppla av.


Böcker och läsning är ett viktigt inslag i min avkoppling. Än så länge är dessa olästa,  men förhoppningsvis blir det lite tid för dylika aktiviteter i mellandagarna. Kanske redan på Annandagen, vem vet;)

Just nu läser jag "Jag vill vara glad" av Christina Stielli. Perfekt tid för mig att läsa den just nu och jag tar verkligen till mig hennes tankar och redskap för att välja att vara glad. Att i vardagen välja glädje framför att reta sig på en bagatell. Kan du göra något åt det du hänger upp dig på - gör det då! Annars släpp det och gå vidare. Lägg inte onödig energi på sådant som du inte kan förändra.
Jag hade förmånen att få lyssna på en av hennes föreläsningar i november och beställde ett par böcker till jobbet direkt efter.
Det hon skriver och pratar om är egentligen väldigt enkelt men så väldigt lätt att glömma bort i vardagens jäkt. För min egen del kan jag bara säga att den här påminnelsen nådde mig i ett läge då jag var mottaglig och verkligen villig att försöka förändra den spiral jag kände att jag var på väg in i.
Att hamna i ett negativt mönster gynnar ingen, allra minst dig själv.


Så veckans uppmaning till mig själv och till alla som vill - välj glädje så ofta du kan, tänk några tacksamhetstankar varje dag och försök att ta dig en stunds vila och eftertanke dagligen. Var snäll mot dig själv i första hand, då orkar du vara snäll mot andra också. Tänk på vad de säger om syrgasmasken vid säkerhetsgenomgången innan en flygning, sätt först på din egen mask och sedan ditt barn eller andra i din omgivning. Om du inte själv fungerar kan du heller inte hjälpa andra.

Hoppas ni har haft en fin fjärde advent. Nu är det snart dags att avrunda den här helgen och få sig några timmars sömn innan vi går in i julveckan. Lova mig att ni inte stressar och jäktar. Bara för att ni hör hur alla andra fixar och donar så måste ni ingenting. Prioritera det som är värdefullast för dig och dina nära. Det haglar julklappstips, receptförslag och inredningsinspiration som aldrig förr i alla sociala medier och i mailboxen. Det är lätt att hänga på och vilja både det ena och det andra.

Lånad från Pinterest

Och där påpekade en fin vän till mig något viktigt - vi vill så mycket hela tiden. Vi vill mer än vad vi rimligen kan hinna med. Ja, det stämmer verkligen på mig i varje fall. Jag vill verkligen mycket, så mycket att jag tidvis knappt får någonting ordentligt uträttat eftersom jag jagar från det ena till det andra, bockar av på listorna men är ändå inte nöjd.

Jag landar alltför sällan i det jag håller på med, jag är redan på väg till nästa punkt i tankarna. Och listan är helt enkelt för lång. Men det har tagit lite stopp, tröttheten sätter käppar i hjulet och jag har börjat lyssna till vad kroppen troligtvis vill säga mig när sömnen inte kickar in så som det är nödvändigt. Det är dags att prioritera bland allt jag vill. Kanske börja göra en sak i taget. Eller ingenting alls en minut eller två. Men framför allt att verkligen vara närvarande i varje liten stund. Det här har jag möjlighet att förändra och därför ödslar jag ingen onödig energi när jag lovar mig själv att starta där, med mig själv<3

Sköt om er och må så bra som ni bara kan<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz