tisdag, december 06, 2016

Tomten kom tidigt i år ...


... och nej, det här är inte i samarbete med Leila's General Store! Jag är bara så glad över mitt lilla paket som jag klickade hem och att det blev lite av julafton när det var dags att packa upp det. Jag får ingen som helst bonus av att göra det här inlägget. Det var bara tomten som dök upp lite tidigare än vanligt:) Och utan att vara rent för mycket av en spoiler så var det ju jag själv som agerade tomte;)


En emaljerad plåtmugg ... kan användas till lite allt möjligt, som mugg naturligtvis men även som liten kruka i köksfönstret, som skål eller pennställ. Vi får se. Jag tycker bara om den helt enkelt.


Vaxat papper med tidningsinspirerat tryck. Jag blev genast sugen på att koka kolor och slå in, använda som underlägg när jag dukar fram nybakta kakor eller bara ha som detalj när jag försöker fotografera i köket.


Vad döljer sig under pappret då? Sånt här är det stort gilla på från mig - vackert inslagna paket när jag öppnar lådan. Känner mig genast lite lyxig och bortskämd:) Det är så litet som ska till för att det ska kännas trevligt och skickar genast signalerna att avsändaren bryr sig om mottagaren, trots att det rör sig om en webshop och inte en privat vän.

För min del blir jag lika glad när jag besöker en butik och mina inköp packas ihop vackert och gärna läggs ner i en vacker påse. Är jag tokig? Slösaktigt använde av förpackningsmaterial eller bara onödigt besvär? Nej, det tycker inte jag. Går det att återanvända något gör jag det och det behöver inte vara flashiga, glansiga papper och väldigt exklusiva påsar. Det går fint med en brun, miljövänlig påse och vill butiken göra det extra fint kan en stämpel komma väl till användning. Det skulle jag gjort om jag hade haft en butik:)

Just det, vad döljer sig nu under pappret då?


Kunde en kokboksnörd som jag låta bli att beställa paketerbjudandet på julboken och ...


... och The Fresh Foodie! Vi går all in fram över helgerna och bakar godsaker så att det står härliga till och sen övergår vi till nästa fas - laga fräsch och lite sundare mat. Det finns flera kokböcker i hyllorna som kommer till användning i båda fallen. Och det ena utesluter inte det andra helt och hållet. Någon liten godsak eller någon liten grönsak, allt är tillåtet i fin balans.

Ta mig sjutton - 2017 ska jag återta kontrollen över livet! Fast det där lät ju lite svulstigt ... men kort sagt så känns det som om det senaste året seglat förbi och målen jag försökte sätta i början av året mest legat och skvalpat runt i medvetandet utan någon realistisk plan. Jag är ju en listskrivare av stora mått men till och med dessa har uteblivit många gånger, vilket resulterat i att jag känt mig kluven och vimsig utan koll på läget. Alltså har jag lärt mig att listorna behövs och likaså gör skrivandet.

När jag ska formulera mina tankar i text behöver jag på något sätt fundera och bena upp begreppen på något sätt. Att sätta mål eller göra upp en plan för hur jag når dit. Låter jag tankarna och önskningarna endast röra sig i min hjärna blir de sällan så konkreta som när jag låter dem komma på pränt. Så nu blir det till att fundera över vilka mål jag ska skriva ner. Och med detta sagt så avrundar jag dagens inlägg.

Hoppas tomten kommer till er också<3

2 kommentarer:

  1. Julen kan aldrig komma för tidigt, njut på bara! Jag älskar just emaljerade muggar, sådana hade vi alltid på segelbåten när jag växte upp. Och det är väl julen i ett nötskal? Nostalgi och känslor!

    SvaraRadera
  2. Härligt med julklappar till sig själv. Väldigt fina tycker jag. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jättekul att du tittade in här hos mig, hoppas du återvänder:) Kram Suz